Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalışma Hayatında Ergonomi CEK 256 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDURRAHMAN BENLİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Yunus Yiğit

Arş. Gör. Fatih Sert

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini,fizyolojik kapasite ve toleranslarını gözönünde tutarak endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psikososyal stresler karşısında sistem verimliliği ve insan-makine-çevre
uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışalarak çok disiplinli bir araştırma ve geliştirme alanıyla bu konuda bilgi sahibi olma ve bunun işyerinde pratik olarak kullanma becerisine sahip olma amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İnsan-makine-çevre bağlantısının sonuçlarının ve uygulamalarının araştırılması ve en uygun çalışma ortamının nelere bağlı olduğunun gösterilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik karakteristiklerini, fizyolojik kapasite ve toleranslarını tanımlar Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile oluşabilecek, organik ve psiko-sosyal stresler karşısında sistem verimliliğini sürdürücü politikalarının neler olabileceğini araştırır ve analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 İnsan-makine-çevre uyumunun hangi koşullara bağlı olduğunu tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
4 İnsan-makine-çevreye uygun çalışma yeri tasarımı ve düzenlemesini önerir Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
5 Gürültü ve titreşimin nedenlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
6 İş kazaları, stres ve işe devamsızlık konularını nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ergonomiye Giriş Özkul (1996) Giriş Bölümü
2 İnsan-Makina Sistemleri Özkul (1996) İlgili Bölüm
3 Ergonomik Açıdan İnsan Özkul (1996) İlgili Bölüm
4 İnsan Çalışması ve Özellikleri Özkul (1996) İlgili Bölüm
5 İş Organizasyonu Özkul (1996) İlgili Bölüm
6 Gürültü ve Titreşim Özkul (1996) İlgili Bölüm
7 Ara Sınav
8 İklim, Aydınlatma ve Toz Özkul (1996) İlgili Bölüm
9 Fabrika Ziyareti Özkul (1996) İlgili Bölüm
10 Çalışma Yerinin Düzenlenmesi Özkul (1996) İlgili Bölüm
11 İş Kazaları ve İnsan Özkul (1996) İlgili Bölüm
12 Stres ve Kurtulma Yöntemleri Özkul (1996) İlgili Bölüm
13 İşe Devamsızlık ve Nedenleri Özkul (1996) İlgili Bölüm
14 Ergonomi ve Sonuçları Özkul (1996) Sonuç Bölümü
Kaynaklar
Ders Notu

Özkul, A. Ekrem (1996) Ergonomi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme
3 Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma
3 Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma
5 Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme
5 Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma.
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma.
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5