Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psiko-Sosyal Rehabilitasyon FZY 201 3 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. GÜLBAŞAK DİKTAŞ YERLİ
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. GÜLBAŞAK DİKTAŞ YERLİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin temel amacı öğrencilerin klinik çalışmada karşılaşacağı özürlülerdeki psikososyal durumu göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirmeleridir. Dersin içeriğini; yetersizlik, özür ve engel terimleri, özüre yol açan nedenler, özüre uyum devreleri, özürlü çocukta kişilik gelişimi, görme özürlülerde psikososyal yaklaşımlar, işitme-konuşma özürlülerde psikososyal yaklaşımlar, nöromüsküler ve travmatik bozukluklarda psikososyal yaklaşımlar, zihinsel özürlülerde psikososyal yaklaşımlar oluşturacaktır

Dersin İçeriği

Psikososyal rehabilitasyon, sağlık, sakatlık, özür, engellilik kavramları, kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon ,stres, post travmatik stres sendromu, görme ve işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, özürlü çocuklarda psikososyal rehabilitasyon, kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon, özürlülerle ilgili kurumlar, özürlülerin istihdamı, yerel yönetimlerin rolleri, çevresel düzenlemeler ders içeriğinde yer almaktadır

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dersle ilgili temel tanım ve kavramları öğrenir. Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Travma sonrası psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Engellilerde psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon uygulamalarını bilir. Grup Çalışması, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersle ilgili temel tanım ve kavramlar , Psikososyal rehabilitasyona giriş
2 kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon
3 Stres
4 Post travmatik stres sendromu
5 Depresyon, Depresyon ve başa çıkma yolları
6 Görme ve işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon
7 Fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon
8 Özürlü çocuklarda psikososyal rehabilitasyon
9 Kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon
10 Yıl içi sınav
11 Özürlülerle ilgili kurumlar
12 Özürlülerin istihdamı
13 Yerel yönetimlerin rolleri
14 Çevresel düzenlemeler
Kaynaklar
Ders Notu

Ed. Prof. Dr. Işın Baran KULAKSIZOĞLU ;Yaşlıya Psikolojik Destek Kitabı,2012<br>French S. “Physiotherapy a Psychosocial Approach”, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998 King R, Lloyd C. Handbook of Psychosocial Rehabilitation. Blackwell,2007. Davis E. Rehabilitation and Disability: Psychosocial Case Studies. 1990.

Ders Kaynakları

 Prof. Dr. Işın Baran KULAKSIZOĞLU ;Yaşlıya Psikolojik Destek Kitabı,2012<br>French S. “Physiotherapy a Psychosocial Approach”, Butterworth Heinemann, Oxford Boston, 1998 >King R, Lloyd C. Handbook of Psychosocial Rehabilitation. Blackwell,2007.Davis E. Rehabilitation and Disability: Psychosocial Case Studies. 1990.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. X
2 Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. X
3 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. X
4 Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. X
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. X
6 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. X
7 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8 Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. X
9 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. X
10 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. X
11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. X
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. X
13 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. X
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. X
15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3