Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deprem Tehlikesi ve Deprem Risk Yönetimi AAY 201 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT UTKUCU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders ile bir yerdeki yaşamı derinden etkileme potansiyeline sahip depremlerin nasıl oluştuğu, deprem bilimin nasıl geliştiği, deprem tehlikelerinin ne olduğu ve deprem riskinin nasıl yönetilerek deprem zararlarının azaltılabileceği bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Kavram olarak tehlike, risk ve afet, çevresel tehlikeler, birincil ve ikincil deprem tehlikeleri, deprem afet yönetimi, deprem tehlike düzenlemesi ve risk azaltım çalışmaları ve deprem öncesi, anı ve sonrası alınacak önlemler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Depremlerin neden oluştuğunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Deprem bilimin tarihi gelişimini kısaca öğrenir. Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, Sınav,
3 Tehlike ve risk terimlerini aralarındaki farklarıyla öğrenir. Afet kavramını tanımlar ve özelliklerini sıralar Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, Sınav,
4 Deprem tehlikelerini sınıflayarak sıralar. Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, Sınav,
5 Deprem tehlikenin düzenlenmesi için seçenekleri sınıflar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması, amaç ve kapsamının anlatılması
2 Depremler neden oluşur? Yerküre'nin yapısı ve depremlerin kökeni
3 Deprem bilimin tarihi gelişimine kısa bir bakış.
4 Depremler: Temel termnoloji
5 Kavram olarak tehilike, risk ve afet; Deprem tehlikesi ve riski
6 Deprem tehlikesi ve doğası
7 Birincil deprem tehlikeleri
8 İkincil deprem tehlikeleri
9 Risk değerlendirmesi ve deprem afet yönetimi
10 Deprem tehlikesinin düzenlenmesi ve deprem riskinin azaltılması I
11 Deprem tehlikesinin düzenlenmesi ve deprem riskinin azaltılması II
12 Deprem öncesi, anı ve sonrası alınabilecek basit önlemler
13 Türkiye'de deprem tehlikesi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

Smith K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640.

 

National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. 

 EERI 2000, Financial Management of earthquake risk, White Paper, p114.

 

Utkucu, M. ve Alptekin, Ö., 2001, Real-time (gerçek-zaman) sismolojisi, dünyadaki gelisimi ve Türkiye’de uygulanabilirligi, Istanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yerbilimleri Dergisi, 14, 139-152.

 Utkucu, M., Çetin, C. ve Alptekin, Ö., 2005, Deprem zararlarinin azaltilmasinda artçi depremlerin önemi, Deprem Sempozyumu 2005, Bildiriler Kitabi, 1409-1416, Kocaeli

Varga, P (2008),  HISTORY OF EARLY ISOSEISMAL MAPS, Acta Geod. Geoph. Hung., Vol. 43(2–3), pp. 285–307, DOI: 10.1556/AGeod.43.2008.2–3.15

Vanek J. and Kozak J. (2007). First macroseismic map with geological background (composed by L.H. Jeitteles) Acta Geophysica vol. 55, no. 4, pp. 594-606, DOI 10.2478/s11600-007-0025-3

J. Kozák and V. Cermák, Calabrian Earthquakes of 1783 and Later On, The Illustrated History of Natural Disasters,

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
2 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
3 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi
4 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
5 Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
6 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
7 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
8 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
9 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
12 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
13 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
14 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
15 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
16 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
17 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
18 Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması.
19 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme
20 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme
21 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme X
22 Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5