Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Stratejik Planlama ve Süreç Yönetimi AAY 212 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK
Dersi Verenler Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Stratejik plan/yönetim ile süreç yönetiminin kurum/kuruluş/işletmelere "iyi yönetim ya da iyi yönetişim" bağlamında sağlayabileceği katkıların farkına varabilmek; uygulama örneklerinden de yararlanarak içerisinde bulunulan/bulunulacak çalışma ortamlarına bu süreçleri ve yönetim tarzını -imkan dahilinde- yansıtabilmek; iş yaşamında daha ölçülebilir ve iyileştirmelere açık yönetim bilgi sistemlerinin var olduğunu ve kullanılabileceğini bilmek.   

Dersin İçeriği

Stratejik Planlama/Yönetimin Tanımı-Yararları-Özellikleri-Unsurları-Temel Kavramları, İç ve Dış Analizler, GZTF Analizi, Kamu Kesimi ve İşletmelerde Stratejik Plan Hazırlama Süreçleri ve Örnek Planların İncelenmesi, Sürecin Tanımlanması ve Süreçle İlgili Kavramlar, Süreç Yönetiminin Teorik Çerçevesi ve İşleyişi, Süreç İyileştirme, Stratejik Yönetim ve Süreç Yönetimini Yansıtan YBS'lerin İncelenmesi.    

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Stratejik planlamanın/yönetimin kamu ya da özel kuruluşlara sağlayabileceği katkıları fark eder Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 İşletmelerin veya kamu idarelerinin örgüt içi ve dış çevre analizlerinin nasıl yapılabileceğine; örgütlerin strateji geliştirmelerinde bu analizlerden ne şekilde yararlanılabileceğine dair fikir sahibi olur Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Kamu kesiminin çok yıllı stratejik planlarının içerik çözümlemesini yapabilir Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Süreç yönetiminin teorik çerçevesini ve işleyişini öğrenir Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Strateji, Stratejik Planlama, Stratejik Yönetim Kavramları ile Stratejik Yönetimin Özellikleri ve Stratejik Planlamadan Farkı
2 Stratejik Planlamanın Temel Kavramları: Vizyon, Misyon, Temel Değerler, Amaç, Hedef, Strateji, Maliyetlendirme, İzleme-Değerlendirme
3 İç ve Dış Analiz
4 SWOT Analizi: Güçlü Yönler-Zayıf Yönler-Tehditler-Fırsatlar (GZTF), Örnek Kurum/Kuruluş GZTF İncelemesi
5 Kamu Kesiminde Stratejik Planlama
6 Kamu İdarelerinde Stratejik Plan Hazırlanmasına Yönelik Mevzuat: Yönetmelikler, Tebliğler, Rehberler
7 AFAD 2019-2023 Stratejik Planının İncelenmesi
8 Yerel Yönetimlerde Stratejik Planlama Çalışmaları ve Sakarya Büyükşehir Belediyesi 2020-2024 Stratejik Planının İncelenmesi
9 Özel Kesimde Stratejik Planlama: İşletmelerde Stratejik Planlama ve Uygulama Örneği
10 Sürecin Tanımı-Elemanları-Özelikleri, Planlanması, Süreç Hiyerarşisi ve Süreçlerin Sınıflandırılması, Sürecin Etkililiği-Verimliği-Etkinliği
11 Süreç Yönetimi: Aşamaları, Organizasyon Yapıları, İş Akış Şemaları, Performans Ölçümü
12 Süreç İyileştirme/Geliştirme
13 Stratejik Yönetim ve Süreç Yönetimine İlişkin Yönetim Bilgi Sistemi Örneklerinin İncelenmesi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Stratejik Planlama ve Süreç Yönetimi Ders Notları

Ders Kaynakları

Peker, U. (2020). Stratejik Planlama, İstanbul: Sokak Kitapları. 

Aktan, C.C. (2006). Kamu Mali Yönetiminde Stratejik Planlama ve Performans Esaslı Bütçeleme, İstanbul: Seçkin.

Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı. https://www.sbb.gov.tr/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
2 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
3 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi
4 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
5 Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
6 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
7 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
8 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
9 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
12 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
13 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
14 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
15 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
16 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
17 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
18 Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması.
19 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme
20 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme
21 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme
22 Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 6 6
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5