Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Güvenli Kent Yönetişimi AAY 203 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK
Dersi Verenler Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Küreselleşme ve hızlı kentleşme süreçleriyle birlikte oldukça karmaşık hale gelen, başta afetler, göçler, salgınlar, terörden dolayı -kişisel güvenlik, altyapı güvenliği, sağlık güvenliği ve dijital güvenlik temelinde olmak üzere-  çok boyutluluk arz eden, multi-disipliner çalışmaları gerektiren başta büyükşehirler olmak üzere kentlerdeki "güven-li olma" sorununa çözüm sunabilmek, diğer bir deyişle, sakinlerinin daha güven-li, huzurlu, yaşam kalitesi yüksek, güvenlik -özgürlük dengesinin gözetildiği bir kentte yaşayabilmelerine ortam sağlayabilmek için, merkezi idareye bağlı adli-polisiye tedbirlere ve kolluk güçlerine dayalı geleneksel güvenlik yönetiminin ötesinde yerel unsurların katılımıyla organize edilecek kamu-özel-stk ve daha birçok merkezi-yerel paydaştan müteşekkil bir güvenli kent yönetişim yapısına odaklanmak; bu yönetişim yapısının paydaş ve mekanizmalarının neler olabileceğini tartışmak; güven-li bir kente yönelik, -hangi konumda yer alırsa alsın- aynı zamanda bir kentin sakini ve sözü edilen yönetişimin birer parçası olan öğrencilerin daha güvenli kentler için eleştiri-çözüm-öneri geliştirmesine zemin oluşturmak.

Dersin İçeriği

Kent ve Güvenliğe Dair Temel Kavramlar, Güvenliğe Yönelik Kentsel Tehditler/Suçlar, Geleneksel Güvenlik Yönetimi, Güvenlik Paradigmasındaki Değişimle Güvenli Kent Yaklaşının Önplana Çıkması, Güvenli Kentin Boyutları-Ölçülmesi-Kimi Yeni Yaklaşımlarla İlişkisi, Uluslarası Düzlemde Yapılan Güvenli Kent Çalışmaları-Politika Belgeleri ve Stratejileri, BM'nin Organizasyonları: Habitat Buluşmaları, Daha Güvenli Kentler Programı, AB'nin Güvenli Kente Yönelik Çalışmaları, Türkiye'de Güvenli Kente İlişkin Belge ve Politikalar, Yönetişim Kavramı-Yönetimden Ayrılan Yönleri, Güvenli Kent Yönetişiminin Paydaşları ve Mekanizmaları.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kent ve güvenliğe dair temel kavramları bilir; ikisinin tarihsel ilişkisini ve gelişimini kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Kentleşme olgusuna koşut olarak kentlerdeki güvenlik ihtiyacının da farklılaştığını, çok boyutluluk arz ettiğini çözümler Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Kent güvenliğine yönelik "güvenli kent" kavramını ve bununla ilişkili kent yönetiminde ön plana çıkan gündemdeki kimi yeni yaklaşımların neler olduğunu öğrenir Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Güvenli kentin hangi ölçütlerle/indekslerle saptanmaya çalışıldığını görür; bu ölçütlerden hangilerinin ülkemiz kentlerinde de uygulanabileceğine dair tasarımda bulunabilir Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Güvenli kent yönetimine/yönetişimine ilişkin uluslararası ve ulusal-yerel çalışmaların neleri kapsadığını bilir; bu çalışmalardan ve uygulama örneklerinden de hareketle, kendi yaşadığı kent veya başka kentler için somut örnekler geliştirebilir Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Güvenli kent yönetişiminin paydaşlarının kimlerden oluşabileceğine ilişkin eleştiri-yenilik üretebilir; bu yönetişimin gerek aktörlerini gerekse mekanizmalarının işleyişini tartışabilir, daha sağlıklı bir işleyiş için çözümler sunabilir. Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kent, Kentleşme, Güvenlik Kavramları ve Güven-li Olma/Hissetme Algısı
2 Kent Güvenliğine Yönelik Başlıca Tehditler/Suçlar ve Kentlerde Geleneksel Güvenlik Yönetimi
3 Kentsel Güvenlikten Güvenli Kente: Güvenlik Anlayışında Değişim ve Güvenli Kentin Tarihsel-Kuramsal Arkaplanı
4 Güvenli Kentin Boyutları
5 Güvenli Kentle İlişkili Yeni Yaklaşımlar
6 Güvenli Kenti Ölçmek: Temel İndeksler ve Kriterler
7 Uluslararası Düzlemde Güvenli Kent Çalışmaları: BM'nin Güvenli Kente İlişkin Temel Politika ve Belgeleri, Habitat Buluşmaları
8 Birleşmiş Milletler Daha Güvenli Kentler Programı ve Uygulama Örnekleri
9 Avrupa Birliği Bünyesinde Yapılan Çalışmalar
10 Türkiye'de Güvenli Kente Yönelik Mevzuat, Politikalar, Stratejiler
11 Yönetişim Kavramı ve Yönetim/Yönetişim Ayrımı
12 Güvenli Kent Yönetişiminin Paydaşları
13 Güvenli Kent Yönetişimi Mekanizmalarının İşleyişi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Güvenli Kent Yönetişimi Ders Notları

Ders Kaynakları

Payam, M.M. (2020). Teoriden Uygulamaya Kent Güvenliği Yönetişimi, İstanbul: Hiperyayın.

Gündüzöz, İ. (2016). Türkiye Ve Dünyada Güvenli Kent Yaklaşımı: Kentsel Güvenlik Mi? Güvenli Kent Mi?. Türk İdare Dergisi, Yıl: 2016, Sayı 483, 335-370.

Keleş, R., Mengi, A. (2017). Kent Hukuku. Ankara: İmge.

Şehir ve Güvemlik Sempozyumu Bildiri özetleri Kitabı (2020). Ankara: Polis Akademisi.

Marmara Belediyeler Birliği (2020). Marmara Urban Forum (MARUF) 2019 Raporu, İstanbul.

UN-HABITAT Safer Cities Programme. https://unhabitat.org/urban-initiatives/initiatives-programmes/safer-cities/ 

Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Kamuda İyi Yönetişim Özel İhtisas Konmisyonu Raporu.

Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2019). BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları. 

Gaziantep Üniversitesi İİBF Kamu Yönetimi Bölümü (2019) 13. Uluslararası Kamu Yönetimi Sempozyumu (KAYSEM 13) Tam Metin Bildiri Kitabı, Gökçe, A.F., Ülger, U., Kulu, S., Aksu, M. (Ed.), Gaziantep. 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 güvenli kent yönetişimi ders planı ve öğrenme çıktıları 0,11 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
2 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
3 Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi
4 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
5 Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
6 Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
7 Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
8 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
9 Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
12 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
13 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
14 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
15 Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
16 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
17 Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
18 Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması.
19 Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme
20 Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme
21 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme
22 Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 6 6
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5