Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
I. Ders Kurulu (Hücre Bılımı I) | TIP 1100 | 0 | 90 + 12 | 9 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | İngilizce Temel bilgi teknolojileri kullanımı Türk Dili |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUMAN DEVECİ ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları |
|
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tıp Fakültesi 1. Sınıf öğrencilerinin bu ders kurulu sonunda, organizmanın temel kimyasal yapısı ve fonksiyonel grupları hakkında bilgi sahibi olacaklar, hücre elemanlarının yapısı ve işlevlerini kavrayacaklar. Sağlıkla ilgili temel kavramlar üzerinde bilgi edinecekler. Ayrıca davranış bilimlerinin biyolojik ve psikolojik temellerini öğrenecektir. |
Dersin İçeriği | Organizmanın temel kimyasal yapısı ve fonksiyonel grupları, hücre elemanlarının yapısı ve işlevleri, sağlıkla ilgili temel kavramlar, davranış bilimlerinin biyolojik ve psikolojik temelleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Organik bileşiklerin yapısını ve fonksiyonunu tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
2 | Enzimlerin genel özelliklerini, sınıflandırılması ve etki mekanizmalarını kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
3 | Vitaminler ve fonksiyonları, membranların yapı taşları ve genel özelliklerini öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
4 | Latince tıp terminolojisini anlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
5 | Hücrenin organizmadaki yerini, evrimsel oluşumunu, metabolizmasını, yapısını, organellerini, hücreyi oluşturan temel öğeleri makro (polimer) ve mikro (monomer) düzeyde kavrayabilecek ve hücre zarlarının yapı ve işleyişini öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
6 | Psikolojinin tarihsel gelişimi ve uygulama alanlarının tıpla ilişkisini öğrenebilecek, davranışın psikolojik ve biyolojik belirleyicileri, sağlık, hastalık ve iyileştiricilik kavramlarını tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
7 | Davranış bilimlerinin biyolojik ve psikolojik temellerini kavrayabilecek ve bilinç, farkındalık, duygulanım, bellek ve algı gibi kavramların uygulama alanlarını açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
8 | Hücre ve onun alt bileşenlerinin gelişim, yapı ve fonksiyonlarını tanımlayabilecek ve belirleyebilecek | Anlatım, | Sınav, |
9 | Hücrenin biyokimyasal süreçlerini değerlendirebilecek ve temel genetik mekanizmaları kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
10 | Biyofiziksel temel kavramları tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
11 | Biyoenerjetiğin ve termodinamiğin kanunlarını ve canlılarda enerji akışını açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
12 | Suyun canlılar için önemini tartışabilecek | Anlatım, | Sınav, |
13 | Enzim ve koenzimlerin yapısal özellikleri, fonksiyonları ve düzenlenmesiyle ilişkili bilgileri anlatabilecek | Anlatım, | Sınav, |
14 | Asit baz dengesi, titrasyon ve tampon çözelti hazırlama, su iyonlaşması çözünürlük kavramlarını tanımlayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyokimya ve tıp, Psikoloji ve Davranış Bilimleri, Ölüm, Hücre oluşumu bilimi, Su, iyonlaşması, çözünürlük, asitler ve bazlar, Davranışın temelleri, Biyofizige giriş, Hücre bileşenleri, Aminoasitler, Histolojiye Giriş, Bilinç, Oryantasyon, Dikkat | |
2 | Biyokimya ve tıp, Psikoloji ve Davranış Bilimleri, Ölüm, Hücre oluşumu bilimi, Su, iyonlaşması, çözünürlük, asitler ve bazlar, Davranışın temelleri, Biyofizige giriş, Hücre bileşenleri, Aminoasitler, Histolojiye Giriş, Bilinç, Oryantasyon, Dikkat | |
3 | Biyokimya ve tıp, Psikoloji ve Davranış Bilimleri, Ölüm, Hücre oluşumu bilimi, Su, iyonlaşması, çözünürlük, asitler ve bazlar, Davranışın temelleri, Biyofizige giriş, Hücre bileşenleri, Aminoasitler, Histolojiye Giriş, Bilinç, Oryantasyon, Dikkat | |
4 | Zeka ve yürütücü işlevler, Prokaryot ve ökaryot hücreler, Histolojik Teknikler, Hücre siklusu, Bellek ve Öğrenme, Hücre membranı, Organel yapısı, Algı ve Düşünce, Peptidler ve oligopeptidler, Anotomi terminoloji | |
5 | Zeka ve yürütücü işlevler, Prokaryot ve ökaryot hücreler, Histolojik Teknikler, Hücre siklusu, Bellek ve Öğrenme, Hücre membranı, Organel yapısı, Algı ve Düşünce, Peptidler ve oligopeptidler, Anotomi terminoloji | |
6 | Psikososyal stres, Davranış ve Genetik, Proteinlerin yapıları, Termodinamik prensipler ve biyoenerjetik, Hücresel enerji ve metabolizması, Davranışın psikodinamik temelleri, Globuler proteinler, Psikoseksüel gelişim dönemleri, Anotomi terminoloji | |
7 | Psikososyal stres, Davranış ve Genetik, Proteinlerin yapıları, Termodinamik prensipler ve biyoenerjetik, Hücresel enerji ve metabolizması, Davranışın psikodinamik temelleri, Globuler proteinler, Psikoseksüel gelişim dönemleri, Anotomi terminoloji | |
8 | Psikososyal stres, Davranış ve Genetik, Proteinlerin yapıları, Termodinamik prensipler ve biyoenerjetik, Hücresel enerji ve metabolizması, Davranışın psikodinamik temelleri, Globuler proteinler, Psikoseksüel gelişim dönemleri, Anotomi terminoloji | |
9 | Anotomi terminoloji, Enzimlerin özellikleri, Fibröz proteinler, Hücrede transport ve uyarı iletimi, İnformasyon kuram, Membransız organeller, Benliğin Savunma Düzenekleri, Kişilik Kuramları, Vücut sıvılarının genel bileşimi ve tayin yöntemleri | |
10 | Anotomi terminoloji, Enzimlerin özellikleri, Fibröz proteinler, Hücrede transport ve uyarı iletimi, İnformasyon kuram, Membransız organeller, Benliğin Savunma Düzenekleri, Kişilik Kuramları, Vücut sıvılarının genel bileşimi ve tayin yöntemleri | |
11 | Anotomi terminoloji, Enzimlerin özellikleri, Fibröz proteinler, Hücrede transport ve uyarı iletimi, İnformasyon kuram, Membransız organeller, Benliğin Savunma Düzenekleri, Kişilik Kuramları, Vücut sıvılarının genel bileşimi ve tayin yöntemleri | |
12 | Suda ve yağda çözünen vitaminler, Suyun ve Canlı Yapının Biyofiziksel Özellikleri, Hücre yapışması ve ekstraselüler matriks, Kan Gazları, değerlendirilmesi ve hayati önemi, Nükleus yapısı ve bileşenler, Hücre iskeleti | |
13 | Suda ve yağda çözünen vitaminler, Suyun ve Canlı Yapının Biyofiziksel Özellikleri, Hücre yapışması ve ekstraselüler matriks, Kan Gazları, değerlendirilmesi ve hayati önemi, Nükleus yapısı ve bileşenler, Hücre iskeleti | |
14 | Suda ve yağda çözünen vitaminler, Suyun ve Canlı Yapının Biyofiziksel Özellikleri, Hücre yapışması ve ekstraselüler matriks, Kan Gazları, değerlendirilmesi ve hayati önemi, Nükleus yapısı ve bileşenler, Hücre iskeleti |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncel ders notları kurul derslerinden önce SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılır. |
Ders Kaynakları | Güler Temizkan, Nazlı Arda, Temel ve İleri Moleküler Biyoloji Yöntemleri-Genomik ve Proteomik Analizler, Nobel Tıp Kitabevleri, 2018. L. Bikem Süzen, İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Güneş Tıp Kitabevi, 2020. Ferit Pehlivan, Biyofizik, Nobel Tıp Kitabevi, Güneş Tıp Kitabevi, 2021. Leyla Tapul, Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama / Teknikler Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2017 Figen Gürdöl, Tıbbi Biyokimya - Güncellenmiş 5. Baskı, Güneş Tıp Kitabevi, 2021 Ayşe Başaran, Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıp Pç1 | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 5 | 20 | 100 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 20 | 100 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 230 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |