Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
II. Ders Kurulu (Hücre Bılımı II) TIP 1200 0 87 + 21 9 9
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Tıp Fakültesi1. Sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, insan metabolizmasının işleyişi, canlıların üreme şekilleri, genetik materyalin aktarımı, kalıtımın temel prensipleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. Hasta hekim iletişimindeki temel prensipleri uygulayabilecek, temel bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılmasını sağlamaktır

Dersin İçeriği

İnsan metabolizmasının işleyişi, canlıların üreme şekilleri, genetik materyalin aktarımı, kalıtımın temel prensipleri, Hasta hekim iletişimindeki temel prensipleri 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonlarını öğrenebilecek Anlatım, Sınav,
2 Biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonlarını anlatabilecek Anlatım, Sınav,
3 Vücut sıvıları ve elektrolitlerin dağılımı, özellikleri ve işlevlerinin tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
4 Hücre membranında yer alan iyon kanallarını, işleyiş mekanizmalarını ve işlevlerini öğrenebilecek Anlatım, Sınav,
5 ATP sentezi ve onun metabolik yollardaki etkisini anlayabilecek ve hücredeki metabolik yolların bileşenlerini ve reaksiyonlarını tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
6 Tarihsel süreçte DNA’nın genetik madde olarak belirlenmesini sağlayan deneysel yaklaşımları öğrenebilecek ve DNA’nın nesilden nesile aktarılma biçimini, replikasyonunu ve hücre içinde saklanmasını düzenleyen mekanizmaları kavrayabilecek Anlatım, Sınav,
7 DNA’nın taşıdığı bilgiyi kullanılacak hale getiren mekanizmaları kavrayacak (DNA’dan RNA’ya geçiş, RNA’dan proteine geçiş mekanizmaları), gen klonlama teknolojileri ve biyoteknoloji kullanım alanlarını tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
8 Vücuttaki sistemleri oluşturan organların anatomik, histolojik, fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini sayabilecek, fonksiyonel tanımını yapabilecek ve dolaşım sistemini oluşturan organların anatomik, histolojik, fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
9 Hastalar ve meslektaşları ile etkili iletişim için temel prensipleri anlayabilecek Anlatım, Sınav,
10 Kendi fikirlerini ortaya koyabilmeyi, eleştirel düşünmeyi, analiz etmeyi öğrenebilecek Anlatım, Sınav,
11 Davranış bilimlerinin temelleri, insan duygu ve davranışlarını etkileyen zihinsel öğrenebilecek Anlatım, Sınav,
12 Algı, zekâ, bellek, bilinç, dikkat, düşünme, problem çözme ve heyecanlar gibi kavramları, davranışların bireysel ve toplumsal yönlerini öğrenebilecek Anlatım, Sınav,
13 Anlam yükleme ve motivasyon konularının önemini kavrayacak ve daha sonraki ders kurulunda ele alınan temel iletişim becerilerine hazırlık yapabilecek Anlatım, Sınav,
14 Homeostasisin anlamını ve homeostatik mekanizmalarda temel ilkeleri kavrayabilecek Anlatım, Sınav,
15 Hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmalarını tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
16 Hücrede haberleşmede yer alan sinyalleri tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
17 Gastrointestinal sisteme ait hastalıkların belirtilerini ve fizyopatolojisini tanımlayabilecek Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biyoenerjetikler, Öfke ve stresle başetme, Psikiyatride biyopsikososyal model, Fizyoloji, Embriyoloji, Gametogenezis, Dolaşım sistemi, İletişim ve Empati,Hasta Hekim İlişkisi, Biyolojik zarlar ve taşınma, DNA, RNA yapısı ve özellikleri
2 Biyoenerjetikler, Öfke ve stresle başetme, Psikiyatride biyopsikososyal model, Fizyoloji, Embriyoloji, Gametogenezis, Dolaşım sistemi, İletişim ve Empati,Hasta Hekim İlişkisi, Biyolojik zarlar ve taşınma, DNA, RNA yapısı ve özellikleri
3 Hücre Fizyolojisi, Oogenezis, Solunum sistemi, Spermatogenezis, Biyolojik oksidasyon redüksiyon reaksiyonları, Karbonhidratlar, Protein sentezi, Sindirim sistemi, Hücre Zarından Taşınma, Fertilizasyon ve Segmentasyon, Glikoliz ve heksozların yıkımı
4 Hücre Fizyolojisi, Oogenezis, Solunum sistemi, Spermatogenezis, Biyolojik oksidasyon redüksiyon reaksiyonları, Karbonhidratlar, Protein sentezi, Sindirim sistemi, Hücre Zarından Taşınma, Fertilizasyon ve Segmentasyon, Glikoliz ve heksozların yıkımı
5 Hücre Fizyolojisi, Oogenezis, Solunum sistemi, Spermatogenezis, Biyolojik oksidasyon redüksiyon reaksiyonları, Karbonhidratlar, Protein sentezi, Sindirim sistemi, Hücre Zarından Taşınma, Fertilizasyon ve Segmentasyon, Glikoliz ve heksozların yıkımı
6 Vücut sıvıları, Ruh Sağlığı ve Bozukluğu, Membran reseptörleri ve hücreler arası iletişim, Gelişimin I., II. Haftası, Protein trafiği, Dil ve Psikiyatri, Uyku ve Rüya, Glikolizin regülasyonu ve glukoneogenez , Genital sistem
7 Vücut sıvıları, Ruh Sağlığı ve Bozukluğu, Membran reseptörleri ve hücreler arası iletişim, Gelişimin I., II. Haftası, Protein trafiği, Dil ve Psikiyatri, Uyku ve Rüya, Glikolizin regülasyonu ve glukoneogenez , Genital sistem
8 Vücut sıvıları, Ruh Sağlığı ve Bozukluğu, Membran reseptörleri ve hücreler arası iletişim, Gelişimin I., II. Haftası, Protein trafiği, Dil ve Psikiyatri, Uyku ve Rüya, Glikolizin regülasyonu ve glukoneogenez , Genital sistem
9 Gelişimin III. Ve IV Haftası, Pentoz fosfat ve üronik asit yolu, Gen ekspresyonu ve kontrolü, Oksidatif fosforilasyon, Hücre sinyal iletimi, Sitrik asit döngüsü, Embriyonal Dönem, Üriner ve endokrin sistem
10 Gelişimin III. Ve IV Haftası, Pentoz fosfat ve üronik asit yolu, Gen ekspresyonu ve kontrolü, Oksidatif fosforilasyon, Hücre sinyal iletimi, Sitrik asit döngüsü, Embriyonal Dönem, Üriner ve endokrin sistem
11 Gelişimin III. Ve IV Haftası, Pentoz fosfat ve üronik asit yolu, Gen ekspresyonu ve kontrolü, Oksidatif fosforilasyon, Hücre sinyal iletimi, Sitrik asit döngüsü, Embriyonal Dönem, Üriner ve endokrin sistem
12 ATP sentezi ve oksidatif fosforilasyon, Lenfatik sistem, Sinir sistemi, Fötal Dönem, Fötal Zarlar ve Plasenta, Glikojen metebolizması, Çoklu Gebelikler, Üremeye Yardımcı Teknikler, Duyu organları , Teratoloji, Karbonhidrat biyosentezi
13 ATP sentezi ve oksidatif fosforilasyon, Lenfatik sistem, Sinir sistemi, Fötal Dönem, Fötal Zarlar ve Plasenta, Glikojen metebolizması, Çoklu Gebelikler, Üremeye Yardımcı Teknikler, Duyu organları , Teratoloji, Karbonhidrat biyosentezi
14 ATP sentezi ve oksidatif fosforilasyon, Lenfatik sistem, Sinir sistemi, Fötal Dönem, Fötal Zarlar ve Plasenta, Glikojen metebolizması, Çoklu Gebelikler, Üremeye Yardımcı Teknikler, Duyu organları , Teratoloji, Karbonhidrat biyosentezi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tıp Pç1 X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir.
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur.
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar.
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 5 20 100
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 20 100
Performans Görevi (Laboratuvar) 6 1 6
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 226
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,04
Dersin AKTS Kredisi 9