Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Iv. Ders Kurulu (Hücre Bılımı Iv ve İlk Yardım) | TIP 1400 | 0 | 110 + 21 | 11 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. GAMZE GÜNEY ESKİLER |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | I. Sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, mikroorganizmaların temel yapı ve üremesi, genom yapısı, biyoteknolojinin tıpta kullanımı, genetik materyalin yapı işlevleri ve embriyolojik gelişme süreçleriyle ilgili bilgi edinecekler. |
Dersin İçeriği | Mikroorganizmaların temel yapı ve üremesi, genom yapısı, biyoteknolojinin tıpta kullanımı, genetik materyalin yapı işlevleri ve embriyolojik gelişim |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmanın yapısını, genetik özelliklerini, üreme şekillerini ve sınıflandırılmalarını ve arasındaki farkları öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
2 | Virüslerin genel özelliklerini, sınıflandırılmalarını, replikasyonlarını ve yapılarında meydana gelen genetik değişiklikleri kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
3 | Mantarların, parazitlerin genel özelliklerini ve insan sağlığındaki önemlerini kavrayabilecek. | Anlatım, | Sınav, |
4 | Organların gelişme ve farklılaşma süreçleri ile ilgili bilgi kazanacak, kalıtımın moleküler mekanizmasını ve kalıtsal hastalıkların genetik temelini tanıyabilecek, deneysel uygulamaları yaparak gerekli beceriyi kazanabilecek | Anlatım, | Sınav, |
5 | Embriyonun gelişimsel ve yapısal değişikliklerini tanımlayabilecek, germ diskinin oluşumunu, germ tabakalarının farklılaşmasını, doğumsal bozuklukları ve bunların nedenlerini öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
6 | Kardiyak arrestin tanısını koyabilecek ve temel yaşam desteği uygulayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
7 | Yaralanan hastayı değerlendirip ve ilk müdahalesini uygulayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
8 | Nabız sayabilecek, kalp seslerini dinleyebilecek | Anlatım, | Sınav, |
9 | Kendi sağlığını korumak ve mesleki güvenliğini sağlamak için temel becerileri (el yıkama, eldiven giyme vb.) uygulayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
10 | Üst ekstremite, gövde ve sırt bölgesindeki kaslar ile bu bölgelerde yer alan önemli damar ve sinir yapılarını öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
11 | Mendel kalıtımı ve multifaktöryel kalıtımı anlayıp bunlarla semptomlar arasındaki ilişkiyi kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
12 | Kalıtım modellerinin tıbbi yönden önemini, günümüz tıbbında çeşitli kalıtım modelleri ve soy ağaçlarının kullanımını anlayabilecek, sitogenetik yöntemleri kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
13 | Nanoteknolojinin canlı sistemlerde teşhis ve tedavi uygulamalarını kavrayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
14 | Kemiğin ve kasın biyofiziksel özelliklerini öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
15 | Biyomekanik tanımı, uygulama alanlarını ve tıptaki önemini açıklayabilecek | Anlatım, | Sınav, |
16 | İşitme ve görme duyusu mekanizmalarını, ses dalgasının özelliklerini, rezonans olayını, orta kulakta empedans eşleştirme, iç kulakta frekans analizini, endokohlear potansiyelini, ışığın biyofiziksel özellikleri, göz kusurları, gözün kırıcı ortamı, görüntü oluşturabilme mekanizmalarını öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
17 | Hastaların tanı ve tedavi süreçlerindeki zor ve hassas konulardaki hasta ve yakınları ile iletişim kurabilmek için gerekli temel iletis¸im becerilerini öğrenebilecek | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk Yardıma Giriş, Kaslar ve fascialar, Kemik İliği Histolojisi, Pediatrik Temel Yaşam Desteği, Mendel Genetiği, Nanoteknoloji, Kalıtımın Temel Prensipleri, Havayolu Açma Yöntemleri, Kas ve kemik biyofiziği, Non-Mendeliyen Kalıtım, Sırt bölgesi | |
2 | Periferik Kan Histolojisi, Pedigri Analizi, Tarih öncesi dönemlerde tıp, Kırık, Çıkık, Burkulmalar, Sargı ve Ateller, Hasta Taşıma Yöntemleri, Biyomekanik, Kromozom anomalilerinin sınıflandırılması, oluş mekanizmaları, Kıkırdak Doku Histolojisi | |
3 | Bilinç Kaybı Olan ve Zehirlenmiş Hastaya Yaklaşım, Steril Eldiven Giyme, Mikrobiyolojiye giriş, İşitme biyofiziği, Hint ve Çin Tıbbı, Göğüs, omuz ve kolun ön ve arka bölgesi kasları, Kemik Dokusu, Moleküler Sitogenetik Anomalileri | |
4 | Bilinç Kaybı Olan ve Zehirlenmiş Hastaya Yaklaşım, Steril Eldiven Giyme, Mikrobiyolojiye giriş, İşitme biyofiziği, Hint ve Çin Tıbbı, Göğüs, omuz ve kolun ön ve arka bölgesi kasları, Kemik Dokusu, Moleküler Sitogenetik Anomalileri | |
5 | Gelişimsel Genetik, Plexus brachialis ve fossa axillaris, İletişim Becerileri , Kanamalar ve Kanamalı Hastaya yaklaşım, Çevresel Aciller- Hayvan ısırıkları, Axilla anatomisi ve mamma, Laboratuvar güvenliği, Hijyen, Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon | |
6 | Gelişimsel Genetik, Plexus brachialis ve fossa axillaris, İletişim Becerileri , Kanamalar ve Kanamalı Hastaya yaklaşım, Çevresel Aciller- Hayvan ısırıkları, Axilla anatomisi ve mamma, Laboratuvar güvenliği, Hijyen, Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon | |
7 | Popülasyon Genetiği, Immün sistemin tanıtımı, Ön kolun ön bölgesi ve fossa cubiti , Sigaranın Zararları, Kemik Dokusu Tipleri, Kemik Yapımı ve Osteogenez | |
8 | Popülasyon Genetiği, Immün sistemin tanıtımı, Ön kolun ön bölgesi ve fossa cubiti , Sigaranın Zararları, Kemik Dokusu Tipleri, Kemik Yapımı ve Osteogenez | |
9 | Kas Dokusu Histolojisi, Ön kolun arka bölgesi, Roma, Bizans, Ortaçağda Arap-İslam Tıbbı, Bakterilerin genetiği, Mikrobiyolojik tanı yöntemleri, Görme biyofiziği, Hasta Taşıma Yöntemler, Virüslerin, Mantarların, Protozoa ve helmintlerin özellikleri | |
10 | Kas Dokusu Histolojisi, Ön kolun arka bölgesi, Roma, Bizans, Ortaçağda Arap-İslam Tıbbı, Bakterilerin genetiği, Mikrobiyolojik tanı yöntemleri, Görme biyofiziği, Hasta Taşıma Yöntemler, Virüslerin, Mantarların, Protozoa ve helmintlerin özellikleri | |
11 | Kas Dokusu Histolojisi, Ön kolun arka bölgesi, Roma, Bizans, Ortaçağda Arap-İslam Tıbbı, Bakterilerin genetiği, Mikrobiyolojik tanı yöntemleri, Görme biyofiziği, Hasta Taşıma Yöntemler, Virüslerin, Mantarların, Protozoa ve helmintlerin özellikleri | |
12 | El anatomisi, Tarih öncesi dönemlerde tıp, Çevresel Aciller- Suda Boğulma, Çevresel Aciller- Sıcak ve Soğuk Acilleri | |
13 | El anatomisi, Tarih öncesi dönemlerde tıp, Çevresel Aciller- Suda Boğulma, Çevresel Aciller- Sıcak ve Soğuk Acilleri | |
14 | El anatomisi, Tarih öncesi dönemlerde tıp, Çevresel Aciller- Suda Boğulma, Çevresel Aciller- Sıcak ve Soğuk Acilleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıp Pç1 | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 7 | 20 | 140 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 6 | 20 | 120 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 5 | 1 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 285 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 11 |