Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
I. Ders Kurulu (Dolaşım ve Solunum Sistemleri) | TIP 2100 | 0 | 123 + 41 | 11 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kurulun amacı; kardiyovasküler, kan, kemikiliği, lenfoid organlar ve solunum sistemlerinin gelişimsel, yapısal makroskopik hücresel düzeyde ve işlevsel açıdan incelenmesidir. Kalp, damar ve solunum sistemlerinin anatomisi, lokalizasyonu ve bu sistemler ile hematopoetik sistemin özelliklerinin yapısal doku ve hücresel düzeyde gelişimlerini detaylı olarak açıklayarak bilgi kazanılmasını sağlamak, solunum ve dolaşım sisteminin genel çalışma ilkelerini ve dinamiklerini biyofizik kavramlarla açıklamak, vücut sıvıları, kan ve plazmanın bileşenlerinin biyokimyasal özelliklerini öğrenmek, yağ ve kas dokularınn biyokimyasal özelliklerini, hematopoetik sistemi ve gelişimini kavramak, bu sistemlerin fizyolojik özelliklerini, birbirleri ile olan ilişkileri ve her bir sistemin etkilerini, düzenlenişini ve kontrol mekanizmalarını ve sepsis ve solunum yolu enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları, enfeksiyonları ile tanısının öğrenilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dolaşım ve solunum sistemini oluşturan organları tanımlayabilir. | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav, |
2 | Dolaşım ve solunum sistemini oluşturan organların gelişimi ve histolojisini öğrenir | Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Gösteri, Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
3 | Solunum ve dolaşım organlarının beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir | Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Benzetim, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
4 | Sepsis ve solunum yolu enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları, enfeksiyonları ile tanısını öğrenir. | Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Benzetim, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
5 | Dolaşım sisteminde akım, basınç ve direnç ilişkilerinin ve akış direncine etki eden faktörlerin öğrenir | Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
6 | Paskal yasası, Laplace yasası, Bernoulli ilkesine etki eden parametreleri, dolaşım sisteminde kinetik enerjinin rolünün açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
7 | Kanın reolojik özelliklerini öğrenir | Deney / Laboratuvar, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
8 | Reynolds sayısının önemini açıklayabilir | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, | Sınav, |
9 | Solumun sisteminde gaz yasalarını, yüzey gerilimi ve alveol mekaniğini açıklayabilir | Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
10 | Kardiyovasküler ve dolaşım sistemi temel çalışma prensiplerini tanımlayabilir | Deney / Laboratuvar, Örnek Olay, Benzetim, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
11 | Solunum sistemi temel çalışma prensiplerini tanımlayabilir | Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, |
12 | Kan hücrelerinin temel çalışma prensiplerini, bağışıklık ve homestaz kavramlarını tanımlayabilir. | Anlatım, | Sınav, |
13 | Vücut sıvıları ve biyokimyasal özelliklerini tanımlayabilir | Anlatım, | Sınav, |
14 | Hemostaz ve Yaralanma, Kanama, Şok, Pıhtılaşma süreçlerini ve biyokimyasal mekanizmalarını anlatabilir | Anlatım, | Sınav, |
15 | Kas doku biyokimyasını öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
16 | Yağ doku biyokimyasını ve yağ doku kaynaklı hormonları açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
17 | Plazma proteinleri ve lmmunglobulinleri öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
18 | Bağ doku biyokimyasını açıklayabilir | Anlatım, | Sınav, |
19 | EKG çekme ve degˆerlendirme işleminin basamaklarını öğrenebilir ve uygulayabilir | Anlatım, | Sınav, |
20 | Damar yolu açma işleminin basamaklarını öğrenebilir ve uygulayabilir | Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kalp fizyolojisi ve EKG, toraks duvarı ve kalbin anotomik yapısı, vücut sıvıları, kardiyak ve vasküler gelişim, mikroorganizmaların sınıflandırılması | |
2 | Dolaşım sistemi fizyolojisi, kas biyokimyası, damar ve burun bölgesinde oluşumların anatomisi, arter ve ven histolojisi, bakteri metabolizması ve genetiği | |
3 | Pharynx, Larynx, Trachea ve Akciğerler anatomisi, dolaşım biyofiziği, bakterilerin üretilmesi ve besiyerleri, kan hücreleri ve kan grupları, Dalak, Timus, Tonsilla ve Lenf Nodu Histolojisi, Bağışıklık ve Alerji, Hemostaz ve Kan pıhtılaşması | |
4 | Diaphragma, Parotis bölgesi ve temporal bölge, Boyun ön ve Yan Bölgeleri anatomisi, Pulmoner Dolaşım, Gaz değişiminin fiziksel ilkeleri, Kan ve Vücut Sıvılarında Oksijen ve Karbondioksit Taşınması, | |
5 | Solunumun Düzenlenmesi, Trakea Bronş, bronşiol, alveol ve akciğer Histolojisi, Boyun kökü, derin arterler,venler ve sinirler, Virülans ve Patojenite, Hücre ölümünün biyokimyası | |
6 | Havacılık, uzay ve sualtı fizyolojisi, Solunum Sistemi Gelişimi, Bağ dokusu biyokimyası | |
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıp Pç1 | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | ||||||
3 | Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler | ||||||
4 | Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar | ||||||
5 | Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir | ||||||
6 | Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir | ||||||
7 | Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir | ||||||
8 | Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur | ||||||
9 | Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | ||||||
10 | Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | ||||||
11 | Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. | ||||||
12 | Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir | ||||||
13 | Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir | ||||||
14 | Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. | ||||||
15 | Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar | ||||||
16 | Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir | ||||||
17 | Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
18 | Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. | ||||||
19 | Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
20 | Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. | ||||||
21 | Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | ||||||
22 | Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
23 | İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar | ||||||
24 | İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar | ||||||
25 | İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
26 | Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular | ||||||
27 | Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir | ||||||
28 | Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular | ||||||
29 | Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır | ||||||
30 | Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir | ||||||
31 | Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir | ||||||
32 | Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|