Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kulak Burun ve Boğaz Hastalıkları TIP 511 5 36 + 36 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET KARA
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET GÜVEN, Prof.Dr. MAHMUT SİNAN YILMAZ, Öğr.Gör. ÇAĞLAYAN ADIGÜL, Doç.Dr. DENİZ DEMİR, Doç.Dr. AHMET KARA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Kulak, burun, boğaz ve boyun bölgesi organlarının anatomi, fizyolojik özelliklerini öğrenmek, bunları etkileyen olumsuz faktörler ile ortaya çıkan belirti ve bulguları değerlendirerek ön tanı/tanı koymak, KBB hastalıklarına tedavi prensipleri oluşturmak, gerekli hallerde ikinci basamak sağlık hizmeti veren kurumlara sevkini sağlayabilmek, gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.

Dersin İçeriği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1. Otoskop kullanarak normal ve patolojik kulak zarını tanır Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav,
2 2. KBB organlarının fizik muayenesini (rinoskopi anterior, laringoskopi, boyun ve orofarinks muayenesi) yapar. Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav,
3 3. Denge muayenesi ile normal ve patolojik durumları ayırır, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav,
4 4. Akut tonsillit, sinüzit, otit reçetesi yazar, Anlatım, Sınav,
5 5. KBB organlarının hastalıklarının tansında kullanılan tanısal testleri (odyo-vestibüler, radyolojik vb) açıklar ve sonuçlarını yorumlar. Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
6 6. KBB organlarına ilişkin yakınması olan hastanın öykü, fizik muayene ve tanısal test sonuçlarını değerlendirerek, ayırıcı tanı yapar ve ön tanı/tanı koyar. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
7 7. Birinci basamak düzeyinde tanıya uygun olarak tedaviyi düzenler. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
8 8. KBB organlarına ilişkin sağlık sorunlarında sevk kriterlerini açıklar. Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
9 9. KBB organlarına ait hayatı tehdit eden acil durumları tanır, ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde sevk eder Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
10 10. KBB organları ile ilgili fonksiyonel değerlendirmeyi yaparak mevzuata uygun tıbbi kayıt tutar. Alıştırma ve Uygulama, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kulak Anatomisi
2 akut otit media
3 Kronik otit media
4 Uyku apne sendromu,
5 Boyun kitlelerine yaklaşım,
6 Fasyal paralizi,
7 Orofarenks ve larinksin infeksiyöz hastalıkları,
8 İç kulak hastalıkları,
9 Tükrük bezi hastalıkları,
10 Epistaksis,
11 Rinitler
12 Akut sinüzit
13 Kronik sinüzit
14 Temel Odyoloji ve işitme kayıpları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.       Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-boyun Cerrahisi, Prof.Dr. Can Koç, Editör, Güneş Tıp Kitapevi, Ankara, 2019

Ballenger's otorhinolaryngology: head and neck surgery. Ballenger, John Jacob, and James Byron Snow.  Pmph-USA, 2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tıp Pç1 X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. X
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler X
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir X
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir X
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur X
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. X
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir X
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir X
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur.
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar X
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir X
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. X
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. X
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. X
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar X
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar X
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir X
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular X
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir X
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 18 2 36
Sözlü Sınav 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 18 2 36
Final 2 4 8
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3