Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dahili Bilimler Seçmeli Stajı (Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları) TIP 626 6 0 + 160 6 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MELTEM KARABAY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi MELTEM KARABAYProf.Dr. ÖNER ÖZDEMİRProf.Dr. MUSTAFA BÜYÜKAVCIDoç.Dr. BAHRİ ELMASDoç.Dr. İBRAHİM CANERDr.Öğr.Üyesi MEHMET FATİH ORHAN,

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı çerçevesinde, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları ile ilgili semptomlar, durumlar, çekirdek hastalıklar, klinik problemler ve Temel Hekimlik Uygulamalarının staj süresince verilmesi amaçlanmaktadır. Toplumun nerede ise yarısını oluşturan bebek, çocuk ve adölesan yaş grubu çocukların tıbbi problemlerinde, birinci basamak düzeyinde koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmeti verecek hale getirecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. Ayrıca bu yaklaşımların ayaktan ve yatarak hasta izlemi ile öğrencinin kendi akıl süzgecinden geçirerek bilimsel düşünen bir hekim adayı olmasına katkıda bulunması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çocuk acil, çocuk endokrinolojisi, çocuk hematolojisi ve onkolojisi, çocuk immünolojisi ve alerji hastalıkları, çocuk kardiyolojisi, çocuk yoğun bakım, neonatoloji servis ve yoğun bakımı gibi özellikli alanlarda 8 haftalık rotasyonlar yapmak.

·         Sağlık Bakanlığı’nın her yıl yayınladığı sağlık istatistikleri yıllığında çocuklarda en sık görülen 5 hastalığı (ÜSYE, AGE, ASYE, DEA, İYE) konu edinen seminer sunumları yapmak.

·         Çocukluk çağı rutin ve rutin dışı aşılar konusunda yeterli bilgi ve pratiğe sahip olmak.

·         Son tıpta uzmanlık sınavında pediatri alanında çıkmış 30 soruyu gözden geçirerek, konuları özet şekilde hatırlamak.

·         Çocuk acil ve servislerinde nöbet tutmak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlıklı çocuk izlemini gerçekleştirebilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Ödev,
2 Sağlıklı çocuk beslenmesini sağlayabilir ve beslenemeyen çocuğu yönetebilir. Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev,
3 Yenidoğan canlandırmasının gerekli durumlarını bilir ve yönetebilir. Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Performans Görevi,
4 Yenidoğanın fizik muayene yapabilir ve bulguları yorumlayabilir Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
5 Çocukluklarda temel ve ileri yaşam desteği sağlayabilir Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi,
6 Aciil çocuk hastaya yaklaşımı bilir, acil durumları ayırt edebilir ve acil çocuk hastayı yönetebilir Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 DERİ VE LENF BEZİ, BAŞ-BOYUN-BATIN MUAYENESİ,KARDİYOVASKÜLER SİSTEM VE NÖROLOJİK SİSTEM MUAYENESİ,TEMEL EKG,PEDİATRİK ANAMNEZ ALMA,TEMEL VE İLERİ YAŞAM DESTEĞİ SAĞLAYABİLME, ANTROPOMETRİK ÖLÇÜMLER,YENİDOĞAN MUAYENESİ VE CANLANDIRMA, PERİFERİK YAYMA DEĞER,
2 PREMATURİTE VE SGA SORUNLARI,YENİDOĞAN TARAMALARI,ÜST SOLUNUM YOLU ENFEKSİYONLARI,PERİNATAL ASFİKSİ,YENİDOĞAN KONVÜLZİYONLARI,DEMİR EKSİKLİĞİ ANEMİSİ,HEMOGLOBİNOPATİLER,ACİL ÇOCUĞA YAKLAŞIM,NEDENİ BİLİNMEYEN ATEŞ,ÇOCUKLUK ÇAĞI ARİTMİLERİ,KALP YETERSİZLİĞİ
3 ASİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HASTALIKLARI,KONJENİTAL ADRENA HİPERPLAZİ,HİPOTALAMO HİPOFİZER AKS HASTALIKLARI,AKUT BÖBREK YETERSİZLİĞİ,FEBRİL KONVÜLZİYON,STATUS EPİLEPTİKUS,LÖSEMİLER,LENFOMALARSIVI ELEKTROLİT TEDAVİSİ ,
4 GASTROENTERİTLER VE DEHİDRATASYON,PNÖMONİLER,TÜBERKÜLOZ,ŞOK,RAŞİTİZM,ÇOCUK İHMAL VE İSTİSMARI,KANAMA DİYATEZİ VE HEMOFİLİLER,ONKOLOJİK ACİLLER
5 ALERJİK RİNİT,BRONŞİOLİT,ASTIM BRONŞİALE, ANAFİLAKSİ,KRONİK ÖKSÜRÜK, ATOPİK DERMATİT,ÜRTİKER VE ANJİOÖDEM - HEREDİTER ANJİOÖDEM, PRİMER İMMÜN YETMEZLİKLER ,İLAÇ VE ARI ALERJİSİ
6 YENİDOĞANDA SEPSİS VE MENENJİT,ÜRİNER SİSTEM ENFEKSİYONLARI,HEMOLİTİK ÜREMİK SENDROM,SİYANOTİK ACİLLER,SİYANOTİK DOĞUMSAL KALP HAST,AKUT ROMATİZMAL ATEŞ, KARDİYOMİYOPATİLER, KAWASAKİ HASTALIĞI, HENÖCH SCHÖNLEİN PURPURASI,MENENJİTLER,ENSEFALİTLER
7 YENİDOĞAN SARILIĞI, NÖROKUTANÖZ HAST,KAN ÜRÜNLERİ TRANSFÜZYON KOMP, ÖZEL AŞILAR VE ÖZEL DURUMLARDA AŞILAMA,ANNE SÜTÜ VE YENİDOĞAN BESLENMESİ, YENİDOĞANIN METABOLİK SORUNLARI, MİYOKARDİT VE PERİKARDİTLER,MALNÜTRİSYON,OBEZİTE,YENİDOĞANDA SOLUNUM GÜÇLÜĞÜ
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

Üst Solunum Yolu Enfeksiyonları, Akut Gastroenteritler, Alt Solunum Yolu Enfeksiyonları, Demir Eksikliği Anemisi, İdrar Yolu Enfeksiyonu, Sağlık Bakanlığı çocukluk çağı rutin aşıları, özel aşılar konularında her intörn doktorun yapacağı araştırma ve hazırlık sonuçlarını akran eğitimi kapsamında kendi arkadaşlarına anlatmaktadır. Ders notları dolayısıyla her dönem öğrenciye özgü değişmektedir.

Ders Kaynakları

Robert M. Kliegman, Joseph W. St Geme, Nathan J. Blum, Samir S. Shah, Robert C. Tasker and Karen M. Wilson. Nelson Textbook of Pediatrics, 21 edıtıon, Philadelphia, Elsevier, 2020.

·         Philip Lanzkowsky. Jeffrey Lipton. Jonathan D. Lanzkowsky's Manual of Pediatric Hematology and Oncology, 6th edition. 2016. Elsevier.

·         Türk Neonatoloji Derneği Rehberi

·         Myung K. Park, Mehrdad Salamat. Park’s Pediatric Cardiology for Practitioners, Sixth Edition, Philadelphia, Elsevier, 2019.

·         UpToDate

·         Clinical Key

·         Pub Med

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. X
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler X
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar X
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir X
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir X
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir X
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur X
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. X
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir X
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir X
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. X
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar X
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir X
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir X
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. X
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. X
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. X
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar X
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar X
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular X
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir X
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular X
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır X
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir X
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir X
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)