Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cerrahi Bilimler Seçmeli Stajı (Göz Hastalıkları) TIP 615 6 0 + 160 6 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NİLGÜN ÖZKAN AKSOY
Dersi Verenler Prof.Dr. GÜRSOY ALAGÖZ,
Dersin Yardımcıları

PROF. DR. GÜRSOY ALAGÖZ

DOÇ.DR.ERKAN ÇELİK

DOÇ. DR. BURÇİN ÇAKIR

DOÇ. DR. İSA YUVACI

DR. ÖĞR. ÜYESİ NİLGÜN ÖZKAN AKSOY

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

STAJIN AMACI: 

Staj sonunda; pratisyen hekim olarak birinci basamakta karşılaşacağı ve sık görülen göz hastalıklarını tanımasını sağlamak, tedavisini bilip, acil durumda gerekli ön işlemleri yaparak uzmana yönlendirebilecek bilgi, beceri ve tutumları kazandırmaktır.

STAJIN HEDEFLERİ:

·        Direkt/indirekt ışık refleksi, göz hareketleri, açma/kapama testi, konfrontasyon, uzak-yakın eşelle görme ölçme, renk görme, relatif afferent pupil defekti, kırmızı refle testi, direkt oftalmoskopi muayenesini yapmak.

·        Akut ve kronik görme kaybı, kırma kusurları, çift görme, lökokori, göz sulanması tanısını koymak

·        Akut ve kronik görme kaybını değerlendirmek ve sistemik hastalıklarla bağlantısını incemek

·        Akut ve kronik görme kaybı nedenlerine yönelik müdahaleyi planlamak (ilk girişim ve sevk, veya sevk gibi).

·        Mekanik ve kimyasal göz yaralanmalarında gerekli ilk girişimi yapmak.

·        Kırmızı göz sebeplerini bilmek ve acil şartlarda yapılması gereken  müdahaleyi yapmak (ilk girişim ve sevk, veya sevk gibi)

·        Sık görülen göz içi ve göz dışı tümörleri tanımak.

·        Erken çocukluk döneminde kırma kusurlarının ve göz kaymasının neden olabileceği sorunlara yönelik önlem almak ve göz tembelliğinin önemini ve tedavisini kavramak.

·        Yüksek risk taşıyan prematüre bebeklerde gelişebilecek göz problemlerini bilmek ve buna yönelik önlem almak.

 

Dersin İçeriği

·        Göz anatomisi

·        Orbita hastalıkları

·        Göz Kapağı Hastalıkları

·        Konjonktiva Hastalıkları

·        Sklera Hastalıkları

·        Kornea-oküler yüzey hastalıkları ve tedavisi

·        Şaşılık ve pediatrik oftalmoloji

·        Kırma kusurları ve düzeltilmesi

·        Lens Hastalıkları ve Katarakt

·        Glokom

·        Lakrimal sistem hastalıkları

·        Nöro-oftalmoloji

·        Retina hastalıkları (vasküler, Retina dekolmanı…) ve tedavisi

·        Vitreus hastalıkları ve tedavisi

·        Üvea Hatalıkları ve tedavisi

·        Macula Hastalıkları ve tedavisi

·        Sistemik Hastalıklar ve Göz tutulumu

·        Oküler onkoloji

·        Kırmızı göz tanı, yaklaşım ve tedavi

·        Göz travmaları, kimyasal yaralanmalar

Göz acilleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 • Akut görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav,
2 • Kronik görme kaybı yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Sınav,
3 • Çift görme ve şaşılık tanısını koyabilmek, tedavi hakkında bilgi sahibi olup ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek
4 • Mekanik ve kimyasal göz yaralanmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri acil şartlarında yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek
5 • Kırma kusurları konusunda bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek
6 • Kırmızı göz sebepleri hakkında bilgi sahibi olmak ve gerekli ön girişimleri yaparak hastayı bir uzmana yönlendirebilmek
7 • Lökokori yapan nedenler hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek
8 • Göz yaşarması ve kapak şekil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek
9 • Prematür retinopatisi hakkında bilgi sahibi olmak ve hastayı bir uzmana yönlendirebilmek
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

SABİS bilgi sisteminde dokumanlarda dersler yüklenmiştir.

Ders Kaynakları

American Academy, Yanoff, Temel Göz Hastalıkları, Kanski, Ophthalmology up to date .... ders kitapları 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti- Edindiği bilgi, beceri ve tutumları sağlık hizmeti sunumunda kullanır. X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. X
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler X
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar X
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir X
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir X
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir X
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur X
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. X
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir X
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir X
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. X
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar X
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir X
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir X
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. X
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. X
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. X
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar X
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar X
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular X
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir X
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular X
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır X
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir X
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir X
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Teorik 50
1. Pratik 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sözlü Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 18 3 54
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5