Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk Sağlığı TIP 604 6 24 + 136 5 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELİF KÖSE
Dersi Verenler Prof.Dr. HASAN ÇETİN EKERBİÇER, Doç.Dr. ELİF KÖSE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Hekim adaylarına; hekimliğin herkese hakkaniyete dayalı koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici sağlık hizmeti sunma mesleği olduğunu kavratma ve buna uygun beceri ve davranma yeteneğini kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

1.Aile planlaması danışmanlığı

2.Evde Bakim Hizmetlerine Katilma, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazirlama (Uygulama)

3.Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hasta İzlemine Katılma Ve Akciğer Filmi Değerlendirme (Uygulama), Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi

4.Saha araştırması konu seçimi ve ön hazırlık yapılması

5.Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağılıklık hizmetlerine katılma

6.Serviks kanseri, meme kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme

7.Saha araştırması için verilerin toplanması

8.Bilimsel makale okuma va yazma prensipleri

9.Çalışanların işe giriş ve periyodik muayene prensipleri

10. Çevre sağlığı biriminde suda Klor tayini, bakteriyolojik su örneği alma ve değerlendirme

11.15-49 yaş kadın izlemleri

12.Tanımlayıcı İstatistiklerin hesaplanması

13.Saha Araştırma ve verilerinin analizi ve rapor yazımı

14.Saha raporunun sunumu ve stajın değerlendirilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
3 Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
4 Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
5 Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
6 Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
7 Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
8 Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
9 Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Tartışma, Soru-Cevap, Ödev,
10 Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
11 Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
12 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
13 Saha araştırması verilerinin analizi Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Proje / Tasarım, Ödev,
14 Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Saha araştırması konularının seçimi ve ön hazırlık yapılması
2 Anne çocuk sağlığı, Aile planlaması danışmanlığı
3 Evde Bakim Hizmetlerine Katılma, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlama
4 Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hasta İzlemine Katılma Ve Akciğer Filmi Değerlendirme
5 Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi
6 Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağışıklık hizmetlerine katılma
7 Serviks kanseri, meme kanseri, kolon kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme
8 Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri
9 Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensipleri
10 Tütün kontrolünde TSM’nin rolü
11 Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) işleyişinin incelenmesi
12 15-49 yaş kadın izlemleri
13 Saha araştırması verilerinin analizi
14 Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı
Kaynaklar
Ders Notu

Staj ilGüncel ders notları 

Ders Kaynakları

Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Genişletilmiş II. Baskı, Ankara, 2012

GülerÇ. (Ed). Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla), 1. ve 2. Cilt, Yazıt Yayıncılık, Ankara, 2012.

Last JM. John, M. Last’tan sözler;”Quotations from John M. Last;Çev. Çağatay Güler, Yazıt Yayıncılık, Ankara,2007.

Sağlık Bakanlığı İstatistik Yıllıkları

Dünya Sağlık Örgütü web sayfası,  http://www.who.int/en/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tıp Pç1 X
2 Sağlık Hizmeti- Hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. X
3 Sağlık Hizmeti- Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler X
4 Sağlık Hizmeti- Sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde çalışmaları yapar X
5 Sağlık Hizmeti- Toplum bireylerine, hastalara ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir X
6 Sağlık Hizmeti- Korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir X
7 Sağlık Hizmeti- Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir X
8 Sağlık Hizmeti- Hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur X
9 Sağlık Hizmeti- Sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
10 Etik ve Mesleki İlkeler- İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. X
11 Etik ve Mesleki İlkeler- Etik ve yasal ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir. X
12 Etik ve Mesleki İlkeler- Nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir X
13 Etik ve Mesleki İlkeler- Mesleki performansını değerlendirir X
14 Sağlık Savunucusu- Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur. X
15 Sağlık Savunucusu- Sağlık hizmetinin tüm bileşenleri ile işbirliği yapar X
16 Sağlık Savunucusu- Birey ve toplum sağlık göstergelerini değerlendirir X
17 Sağlık Savunucusu- Kendi sağlığını korumaya önem verir X
18 Lider- Sağlık ekibi içinde liderlik yapar. X
19 Lider- Sağlık hizmetlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
20 Ekip- Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir. X
21 Ekip- Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. X
22 Ekip- Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
23 İletişim- Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ile etkili iletişim kurar X
24 İletişim- Farklı sosyokültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar X
25 İletişim- Tanı, tedavi, takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
26 Bilimsel Yaklaşım- Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar ve uygular X
27 Bilimsel Yaklaşım- Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir X
28 Bilimsel Yaklaşım- Kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular X
29 Bilimsel Yaklaşım- Bilişim teknolojilerini kullanır X
30 Yaşam Boyu Öğrenme- Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir X
31 Yaşam Boyu Öğrenme- Yeni bilgileri edinme ve yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir X
32 Yaşam Boyu Öğrenme- Doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5