Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşayan Dünya Dinleri | DAO 403 | 7 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Din, Dinin mahiyeti, yaşayın dünya dinleri, özellikle de önemli kabul edilen, Yahudilik, Hıristiyanlık, Yahudilik, Hinduizm ve Budizm hakkında yeterli bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı, ele aldığı konular ve metodu. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farklı dinlerde, dini ifade etmek için kullanılan kelimeler ve bunların ortak anlamlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin ortaya çıkışı ve modern öncesi dönemde, doğuda ve batıda başkasının dinleriyle ilgili yapılan çalışmaları tespit eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Dünya mevcut olan milli dinleri ve temel özelliklerini belirler ve aralarında karşılaştırmalar yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Hinduizmin ne olduğunu, tarihini ve modern dünyadaki durumunu tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Hint kaynaklı olan öteki dinlerden Cayinizm ve eklektik bir din olan Sihizm´in ortaya çıkışını, temel inançlarını ve günümüzdeki durumunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Hindistan kökenli ve evrensel bir din olarak Budizm´in ortaya çıkışını ve Hinduizm´le ortak ve farklı yanlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Yahudiliğin ortaya çıkışını temel (Tanrı, peygamber, kutsal kitap, ibadet, ölümden sonraki hayat vs. gibi)özelliklerini betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
9 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
10 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden biri olan, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine dönüştüğünü çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
11 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
12 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
13 | Hıristiyanlığın çağdaş dünyadaki yerini saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Din kelimesi, kökeni, tanımı ; dinler ve tasnifleri Dinler tarihi, temel özellikleri, metodu, diğer bilimlerle ilişkisi ve farkı | Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi "Din" Maddesi. |
2 | Dinin kökeni hakkındaki yaklaşımlar ve ilkel kabile dinleri Milli dinler (Konfüçyüsçülük; Taoizm Şintoizm) | E. Evans Pritchard, İlkellerde Din, Öteki Yayınları. |
3 | Dinin kökeni hakkındaki yaklaşımlar ve ilkel kabile dinleri Milli dinler (Konfüçyüsçülük; Taoizm Şintoizm) | E. Evans Pritchard, İlkellerde Din, Öteki Yayınları. |
4 | Milli dinler (Konfüçyüsçülük; Taoizm Şintoizm) Türklerin dini Hinduizm | Howard D. Didsbury, "İslam Öncesi Çin Düşüncesi", çev.Kürşat Demirci, M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, I, 65-76. |
5 | Hinduizm, | C.A.Kadir, "islam öncesi Hint düşüncesi", çev. Kürşat Demirci, M.M. Şerif, İslam Düşüncesi Tarihi, I, 33-64. |
6 | Cayinizm, Sihizm, | |
7 | Zerdüştlük, Sâbiilik | |
8 | Budizm hakkında genel bilgiler ;Budanın hayatı ve Budizmin tarihi Bir din olarak Budizmin inanç esasları, kutsal kitapları ve günümüz dünyasındaki yeri | |
9 | Yahudi kimdir; Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi; Yahudi mezhepleri (kadim-moder), inanç esasları:Tanrı anlayışı | |
10 | Melek, vahiy, kutsal kitaplar; kutsal kitap eleştirisi Yahudilikte ibadet, hac ve Yahudi bayramları | |
11 | Yahudiliğin diğer dinlere bakışı. Hıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarak Hz. İsa´nın hayatı); Hıristiyanlığın tarihi | |
12 | Hıristiyanlığın tarihi; Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası) Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller: Tanrı anlayışı | |
13 | Kutsal kitapları, vahiy, melek, ahiret anlayışı Hıristiyan ibadetleri ve sakrementlerHıristiyan ibadetleri | |
14 | Hıristiyanlığın/Hıristiyanların Diğer Dinlere Bakışı. Genel DEğerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Fuat Aydın, Dinler Tarihine Giriş. |
Ders Kaynakları | [1] Joachim Wach, Dinler Tarihi, çev. Fuat Aydın, Ataç Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | ||||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | ||||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | ||||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |