Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji | ILT 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile amaç, öğrencilerin toplumsal yapıyı anlamalarına yardımcı olacak temel sosyoloji kavramlarına sahip olmalarını sağlamak ve sosyolojik düşünme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin, sosyoloji bilimi ile ilgili kuramsal bilgiyi kullanarak; toplumsal olgu ve olayları, yerel sosyolojik düşünce ve evrensel bakış açısı ile analiz, sentez ve değerlendirmelerde bulunarak, güncel olayları değişen toplumlarda yeni bakış açıları ile anlayabilme, açıklayabilme ve toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilme becerisi elde etmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyolojinin ne'liği- tanımı-işlevi, sosyolojinin ortaya çıkışı (sosyal bilimlerin doğuşu, aydınlanma dönemi ve tarihsel geçmişi, sosyolojinin temel kavramları,araştırma alanları, insan davranışının sosyal ve kültürel boyutu, sosyal değerler, kültür ve sosyal değişme,modernite ve postmodernite,toplum modelleri ve sınıflamalar, toplumsal kurumlar ve fonksiyonları,aile ekonomi, din,siyaset,eğitim, boş zamanları değerlendirme,Türkiye'de sosyoloji, Türk sosyologları.Modernite, kapitalizm ulus devlet -sosyoloji ilişkisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | osyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla tartışır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | İnsan davranışlarının sosyal ve kültürel boyutunu değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak bir olguyu analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalar ve iletişim bilimleri ilişkisini eleştirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyolojik düşünmek | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 |
2 | Pozitif bir bilim olarak sosyolojinin doğuşu | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 |
3 | Sosyolojide araştırma yöntemleri | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 |
4 | Kültür ve toplum | İbn-i Haldun - Mukaddime |
5 | Toplumsal yapı ve kurumlar | Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları |
6 | Sosyoloji ve siyaset ilişkisi | Anthony Giddens, Sosyoloji, Ayraç yayınları |
7 | Sosyolojik bir kurum olarak din | |
8 | Ara sınav | |
9 | Toplum ve ekonomi | |
10 | Türkiye'de sosyoloji birikimi ve öncü sosyologlar | |
11 | Toplumsal değişme ve toplumsal hareketlilikler | |
12 | Nüfus, göç ve kentleşme | |
13 | Genel değerlendirme: Sosyolojide güncel tartışma | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Joseph Fichter, Sosyoloji Nedir ? Çev. Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık. BAUMAN, Zygmunt, Sosyolojik düşünmek (Çev: Abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 2000 Orwell,G ,1984, Can yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanlık alanının gerektirdiği kuramları sıralar. | ||||||
2 | |||||||
3 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurarak topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder. | ||||||
4 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etkili iletişimin unsurlarını sıralar. | ||||||
5 | Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kampanyaları düzenler. | ||||||
7 | Medya ile ilişkileri düzenler ve medya planlaması yapar. | ||||||
8 | Yazılı ve görsel iletişimi ve araçlarını etkin olarak kullanarak ikna edici mesajlar oluşturur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
6. Final | 50 |
5. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |