Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hücre Fizyolojisi FZL 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN
Dersi Verenler Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yüksek lisans öğrencileri bu dersin sonunda, hücrenin yapısı ve işlevlerine ait temel kavramlar üzerinde bilgi edineceklerdir.
Dersin İçeriği Fizyolojinin tanımı, homeostazis, vücut kontrol sistemleri; negatif ve pozitif feedback, nöronal ve endokrin kontrol, vücut sıvı kompartımanları ve sıvı elektrolit dengesi, hücre membranının organizasyonu, hücre membranından aktif ve pasif transport, membran dinlenim potansiyeli, aksiyon potansiyeli, su kanalları (aquaporinler), iyon kanalları, hücreler arası haberleşme ve hücre adhezyon molekülleri, gen ekspresyonu, post translasyonel modifikasyonlar, membran reseptörleri, ikincil mesajcılar, sinyal iletim yolu, hücre içi taşınma anlatılacaktır
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fizyolojinin tanımını anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 homeostazis, vücut kontrol sistemleri; negatif ve pozitif feedbacki anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 nöronal ve endokrin kontrolu anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 vücut sıvı kompartımanları ve sıvı elektrolit dengesini anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 hücre membranının organizasyonunu anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
6 hücre membranından aktif ve pasif transportunu anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
7 membran dinlenim potansiyeli, aksiyon potansiyelini anlayabilir Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
8 su kanalları (aquaporinler)nı anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
9 iyon kanallarını anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
10 hücreler arası haberleşme ve hücre adhezyon moleküllerini anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
11 gen ekspresyonunu anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
12 post translasyonel modifikasyonları anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
13 membran reseptörleri, ikincil mesajcıları anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
14 sinyal iletim yolu, hücre içi taşınmayı anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fizyolojinin tarihçesi Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
2 Homeostazis, vücut kontrol sistemleri; negatif ve pozitif feedback Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
3 Nöronal ve endokrin kontrol Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
4 Vücut sıvı kompartmanları ve sıvı elektrolit dengesi Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
5 Hücre membranının organizasyonu Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
6 Hücre membranından aktif ve pasif transport Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
7 Membran dinlenim potansiyeli, aksiyon potansiyeli Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
8 Su kanalları (aquaporinler) Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
9 İyon kanalları Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
10 Hücreler arası haberleşme ve hücre adhezyon molekülleri Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
11 Gen ekspresyonu Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
12 Post transkripsiyonel modifikasyonlar Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
13 Membran reseptörleri, ikincil mesajcılar Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
14 sinyal iletim yolu, hücre içi taşınma Konu ile ilgili kitaplar ve makaleler
Kaynaklar
Ders Notu Eric P. Widmaier. Vander İnsan Fizyolojisi
Ders Kaynakları Arthur C. Guyton, John A. Hall. Tıbbi Fizyoloji
Ganong´un Tıbbi Fizyolojisi
Eric P. Widmaier. Vander İnsan Fizyolojisi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Program alanında çalışmakta olan ya da çalışmak isteyen bireylere ilgili ve gerekli yetkinliklerin (bilgi, beceri ve tutum) kazandırılmasını ve alanında eleştirel okuma, araştırma yapma, yayınlama yetkinliğini hedefler. X
2 Anabilim dalının sahip olduğu olanaklar, laboratuvar ve üniversitemizin alt yapısı gerekli eğitim vermek için yeterli olup bu olanaklarını Tıp fakültesinin diğer Anabilim dalları ile paylaşmak, multidisipliner çalışmalar planlamak ve yapmak, kliniklere yönelik eğitim faaliyetlerini yürütmek önemli hedeflerindendir. X
3 Yüksek Lisans Programının uygulanmasıyla genç ve dinamik insan gücü sağlanacak, araştırma projeleri yürütülerek elde edilen sonuçlar bilim dünyasına ve üniversitemize katkı sağlayacaktır. X
4 Sürekli öğrenmenin önemini bilir, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip etme. X
5 Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olabilme. X
6 Bir deneyi, araştırmayı tasarlama, yürütme, verileri çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi.
7 Alanlarındaki teknolojik-çağdaş teknikleri ve araç gereçleri kullanabilme.
8 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kabiliyeti
9 Deneysel bir çalışma istatistiksel analizi de dahil olmak üzere planlama ve yapma.
10 Ulusal ve uluslararası kongreler için sözlü, yazılı sunu hazırlama.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6