Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kurumsal Bilgi Yönetimi MYU 535 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEHER ARSLANKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sanayi toplumu yerini bilgi toplumuna bırakmakta ve makineleşme sürecini tamamlamış toplumlarda bilgi yoğun sistemler hayata geçmektedir. otomasyon çalışmalarının bilgi yönetim sistemleri ile birlikte çalışması ile zeki sistemler oluşmakta ve her alanda kolay kullanılabilen çok fonksiyonlu ve olaylara karşı uyum sağlayabilen sistemler kendisini göstermektedir. Bu kapsamda özellikle işletmeler sahip oldukları entellektüel sermayeyi harekete geçiren ve kurumsal bilgiye odaklanarak bilginin üretiminden kullanımına kadar geçen tüm süreçleri kurumsal faydaya dönüştüren sistemler önemli olmaktadır. Bilgi yönetimi konusunda sistematik yaklaşımlar sergilenmekte ve bilgi yönetimi modelleri oluşturulmaktadır. Bilgi, bilgi yönetimi, kurumsal bilgi yönetimi tanımlamaları yapılarak bilgi yönetimi modellerini ve modelin nasıl kurulabileceğini öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Bilgi yönetimine giriş, Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarının tanımı, karşılaştırılması, Bilginin sınıflandırılması, bilgi toplumu, bilgi ekonomisi ( yeni ekonomi, bilgi ekonomisinin özellikleri ), Entellektüel sermaye kavramı, entellektüel sermayenin temel öğeleri, entellektüel sermayenin ölçülmesi, bilgi tekn., Bilgi yönetiminin tanımı, amacı, özellikleri, avantajları, zorlukları, Bilgi yönetim sistemleri, toplam bilgi yönetimi ve fonksiyonları, Etkin bilgi yönetimi değerlendirme kriteleri,Bilgi gösterim metotları, Kurumsal bilgi yönetimi tanımı ve içeriği, Bilgi yönetimi model örnekleri, Bilgi yönetimi konusundaki mevcut uygulamalar ile ilgili genel bir değerlendirme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarını tanımlar ve farkını bilir Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Entelektüel sermaye kavramını tanımlar ve entelektüel sermayenin ölçülmesini yapabilir. Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Bilgi Yönetiminin genel yapısını anlatabilir Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav,
4 kurumsal bilgi yönetimi kavramını anlatabilir Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
5 Kurumların bilgisini yönetebilmesi amacıyla Kurumsal Bilgi Yönetimi konusundaki mevcut uygulamaları anlayarak genel bir değerlendirme yapabilir. Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Proje / Tasarım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgi yönetimine giriş
2 Veri, enformasyon ve bilgi kavramlarının tanımı, karşılaştırılması
3 Bilginin sınıflandırılması, bilgi toplumu, bilgi ekonomisi ( yeni ekonomi, bilgi ekonomisinin özellikleri )
4 Entellektüel sermaye kavramı, entellektüel sermayenin temel öğeleri, entellektüel sermayenin ölçülmesi, bilgi tekn.
5 Bilgi yönetiminin tanımı, amacı, özellikleri, avantajları, zorlukları
6 Bilgi yönetim sistemleri, toplam bilgi yönetimi ve fonksiyonları
7 Etkin bilgi yönetimi değerlendirme kriteleri
8 Bilgi gösterim metotları
9 Vize sınavı
10 Kurumsal bilgi yönetimi tanımı ve içeriği
11 Bilgi yönetimi model örnekleri
12 Bilgi yönetimi model örnekleri
13 Bilgi yönetimi model örnekleri
14 Bilgi yönetimi konusundaki mevcut uygulamalar ile ilgili genel bir değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Öztemel E., Arslankaya S., "Kurumsal Bilgi Yönetimi Modeli", Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya Ün. Doktora tezi, 2007
Davenport T.H., "Düşünerek Yaşayanlar, ilgi İşçileri ve Temel Özellikleri", ISBN 975-7051-52-7, Çev Vefa Karatay, İst. 2006
Awazu Y., Desuza K.C., "The Knowledge Chiefs: CKOs, CLOs and CPOs", European Management Journal Vol. 22, No. 3, pp. 339-344,2004
Çapar B., Bilgi Yönetimi: Nasıl Bir İnsan Gücü? tahir Büyükakın ve Figen Büyükakın (yay. Hazl.) II. Ulusal Bilgi, ekonomi ve Yönetim kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 421-432). İstanbul: Beta.(2003)
Aksoy E., Dinçmen M., 2003, "Managing Knowledge Assets for process Excellence Knowledge for Six Sigma (KFSS)" Proceedings of the TUB ITU Workshop 2003, Advances in Management Research, 7-10 November 2003, Berlin, Germany
Barutçugil İ., "Bilgi Yönetimi", Kariyer Yayıncılık, ISBN 975851526-8, 2002
Aksoy E., Marmara University, Institute For Graduate Studies in Pure and Applied Sciences, Knowledge Management and Implementation Stages by Evren Aksoy, Submitted for Partial Fulfillment of the Requirements for the Egree of Master of Science in Engineering Management İstanbul, 2001
Alavi M., Dorothy E.L., Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly. 2001,25(1), 107-136
Bhatt G.D., "Organizing Knowledge in the Knowledge Development Cycle, Journal of Knowledge Management Vol:4, Issue:1, pp:15-26,2000
Firestone J.M., "Enterprising Knowledge Management Modelling and Distributed Knowledge Management Systems by Joseph M. Firestone", 1999, http://www.dkms.com/EKMDKMS.html
Steward T.A., "Entellektüel Sermaye", ISBN 975-7152-23-5, MESS Yayınları, Ekim 1997
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır.
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir.
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır.
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir.
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır.
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir.
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır.
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir.
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır.
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 37
2. Ödev 38
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6