Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yalın Üretim Uygulamaları MYU 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Yalın Üretim

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL
Dersi Verenler Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL,
Dersin Yardımcıları

Prof.Dr. İBRAHİM ÇİL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yüksek Lisans öğrencilerine yalın üretim uygulamalarının öğretilmesidir. Bu derste yalın üretim tanıtılmaktadır. Bu ders yalın terminolojisini ve detaylı şekilde işlenen yalın üretim tekniklerini, gerçek uygulama örneklerini, bunun yanısıra yalın yönetim konularını içermektedir. Öğrencilere bu çerçevede yalın üretim felsefesi, yalın üretim kültürü ve yalın üretim tekniklerini işletmelerde yerleştirme doğrultusunda liderlik yapabilmeleri için gerekli donanımı sağlamaktır.

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Yalın düşünceyi ve yalın üretim kavramlarını anlayabilecektir

Yalın üretim teknikleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.

Süreçleri yalın yaklaşımla analiz edebilecekler ve iyileştirme elde edebilecekledir.

Yalın üretim tekniklerinin saha uygulamalarını tecrübe edebileceklerdir.

Yalın yönetim ve endüstriyel ergonomi konusunda da bilgi sahibi olacaklardır.

 

Dersin İçeriği

Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi, Yalın Üretim Felsefesi, Yalın üretim prensipleri, Yalın Üretim Teknikleri, Yalın üretim kültürü, Değer, israf, israfların ortadan kaldırılması, problemleri belirleme, sürekli iyileştirme, çekme sistemi, değer akış haritalama, üretim akış sürelerinin kısaltılması, Üretimi Dengeleme, Üretim ve Stok Kontrolü, Hücresel Üretim, 5S sistemi, Performans Ölçümü.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir işletmede yalın dönüşümün gerekli olup olmadığını belirleyebilir Anlatım, Sınav,
2 Bir işletmede hangi aktivitelerin katma değer sağladığını hangilerinin sağlamadığını belirleyebilir. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Mevcut durumun değer akış analizini yaparak yeni bir değer akış haritası çıkarabilir. Gösterip Yaptırma, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Yalın üretim tekniklerinin bir sentezini yapabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav,
5 Geleneksel yerleşim düzeninden hücresel üretim sistemine geçişi tasarlayabilir. Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım,
6 Firmalarda 5S uygulaması yapabilir. Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Proje / Tasarım,
7 Bir firmada yalın üretim dönüşüm sürecini gerçekleştirebilir. Proje Temelli Öğrenme , Ödev,
8 Toplam Üretken bakım planları hazırlayabilir. Proje Temelli Öğrenme , Örnek Olay, Ödev, Sınav,
9 Sürekli iyileştirmeyi açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Proje / Tasarım,
10 Kurumun performansını ölçebilir. Anlatım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yalın Üretime Giriş
2 Küreselleşme, Yalın Üretimin Önemi ve ve Yalın Düşüncenin Tarihsel Gelişimi
3 Değer ve İsraflar
4 Yalın Üretim Felsefesi ve Yalın üretim prensipleri
5 Yalın Üretim Teknikleri
6 Yalın üretim Kültürü
7 Yalın Dönüşüm Süreci
8 Değer Akış Analizi
9 Hücresel Üretim
10 5S sistemi
11 Hazırlık Sürelerinin Analizi ve Düşürülmesi
12 Üretimi Dengeleme
13 Yalın Üretimde Üretim ve Stokların Kontrolü
14 Toplam Üretken Bakım
Kaynaklar
Ders Notu

Yalın Üretim Uygulamaları Ders Notları: www.icil.sakarya.edu.tr

Ders Kaynakları

1.Rother, Mike and Shook, John, Learning to See, 1999.
2.James Womack, Daniel T. Jones and Daniel Roos, The Machine that Changed the World, 1990,
3.Liker, Jeffrey K., The Toyota Way, McGraw-Hill, 2004
4.Ohno, Taiichi, Toyota Production System. Productivity Press. 1988
5.Brian H. Maskell and Bruce Baggaley, Practical Lean Accounting: A Proven System for Measuring and Managing the Lean Enterprise, Productivity Pres,2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır. X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir. X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır. X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir. X
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır. X
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir. X
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır. X
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir. X
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır. X
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir. X
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır. X
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6