Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Türk Edebiyatı Araştırma Metotları ITS 527 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İslâm Sanat Algısı Merkezinde Klasik Edebiyatla İlgili Temel Kaynakların, Katalogların Tanıtımı ve Tez Çalışmasının Hazırlanmasında Uygulanacak Metotların Öğretilmesi

Dersin İçeriği

Klasik Türk Edebiyatının temel kaynaklarından yararlanma yollarının, alanla ilgili muhtemel tez başlıklarının belirlenmesi, araştırma ve yazım sürecinde uygulanacak metot ve tekniklerin öğretilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Türk Edebiyatıyla ilgili temel kaynakları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
2 Kütüphane, katalog, yapılmış örnek çalışma vb. malzemeyi ve bunlardan yararlanma yollarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
3 Türk-İslâm Edebiyatında hazırlanacak tez çalışmasının hazırlanma süreci ve izlenecek yollarla ilgili analiz yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 İnceleme-metin çalışması örneklerini karşılaştırmalı bir biçimde yorumlar. Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Performans Görevi, Sınav, Ödev,
5 Eser bağlamında şair veya yazarın biyografi, edebî kişilik ve eserlerinin hazırlanmasında ilgili kaynakları ve bunlardan yararlanma yollarını örnek bir çalışmayla uygular. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Divân, divânçe veya tematik unsurlara yönelik tahlil çalışmaları konusunda özgün akademik çalışmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslâm Kültürü ve Eski Türk Edebiyatı araştırmalarında usûl ve bu alanlarda kaynak tarama metotları
2 Biçim ve muhteva çerçevesinde yazma eserlerin incelenmesi
3 Transkripsiyon ve transliterasyon teknikleri Metnin tespitinde ve kurulmasında, Metnin karşılaştırmasında-edisyon kritiğinde izlenecek yol
4 İstinsah, müstensih ve nesih meselesinde izlenecek metotlar ve örnek çalışma incelemesi
5 Metodik olarak biyografi hazırlama teknik ve metotları
6 Tez yazım teknik ve metotları
7 Klasik Türk Edebiyatında inceleme-metin çalışmalarında sınıflama ve sınırlama teknikleri
8 Divân veya divânçenin şekil ve içerik özelliklerinin belirlenmesi ve hazırlanması
9 Belirlenen usûl çerçevesinde bir divânçe transkripsiyonu hazırlama
10 Basılı metinlerde karşılaşılan problemlere yaklaşım metodu ve bir örnek üzerinden uygulama
11 Karşılaştırmalı olarak akademik tarzda yazılmış inceleme-metin çalışmalarının incelenmesi
12 Uygulamalı olarak giriş ve genel dizin hazırlama teknikleri
13 Biçim ve muhteva açısından bir divân ya da divânçenin tahlili
14 Mukayeseli olarak akademik tahlil çalışmalarının incelenmesi ve tahlil indeksi hazırlama metotları
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Nejat Sefercioğlu, Nevî Dîvânının Tahlili, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1990,
2. Cemal Kurnaz, Hayâlî Bey Dîvânının Tahlili, MEB, İstanbul 1996,
3. Hüseyin Akkaya, Nevres-i Kadîm ve Türkçe Dîvânı, İnceleme-Metin-Tıpkıbasım, Harvard Üniversitesi, Cambridge 1996,
4. Hatice Aynur, 15.yy. Şairi Çâkerî ve Dîvânı, Boğaziçi, İstanbul 1999,
5. Mehmet Çavuşoğlu, Necâti Bey Dîvânının Tahlili, Kitabevi, İstanbul 2001,
6. Harun Tolasa, Ahmet Paşanın Şiir Dünyası, Akçağ, Ankara 2001,
7. Mustafa Çıpan, Fasîh Dîvânı, İnceleme-Tenkitli Metin, MEB, İstanbul 2003,
8. Ömür Ceylan; Kuş Cenneti Şiirimiz Klâsik Türk Şiirinde Kuşlar, Filiz Kitabevi, İstanbul 2003,
9. Hatice Aynur, Üniversitelerde Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları Tezler Yayınlar Haberler Toplu Sayı 1990-2005, İstanbul 2006,
10. Özge Öztekin, Divanlardan Yansıyan Görüntüler (18.yy. Divan Şiirinde Toplumsal Hayatın İzleri), Ankara 2006,
11. Kaplan Üstüner, Divan Şiirinde Tasavvuf, Birleşik Yayıncılık, İstanbul 2007,
12. İsmail Güleç,Türkiye Üniversiteleri Türk Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde Divan Tahlili Üzerine Yapılan Çalışmalar, The Journal of Turkish Studies: Türklük Bilgisi Araştırmaları In Memoriam Şinasi Tekin: Şinasi Tekin Hatıra Sayısı II, yay. Cemal Kafadar, Gönül A. Tekin, XXXI/2, 2007, s. 1-27.
13. Bayram Ali Kaya, Osman Nevres ve Dîvânı, İnceleme-Metin, Akçağ Yayınları, Ankara 2010.
14. Tez Yazım Kılavuzu, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
15. Kaya, Bayram Ali, Eski Türk Edebiyatı Araştırmacısının El Kitabı (Ders Notları), TÜYATOK vb. Belli başlı resmi veya özel ihtisas kütüphaneleri ile katalogları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6