Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekatronik Mühendisleri İçin Görüntü İşleme MEK 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RAŞİT KÖKER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Tufan KOÇ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Görüntü İşlemenin temelleri öğrenmek, herhangi bir görüntü üzerindeki örüntü ayırt edecek yöntemleri kavramak

Dersin İçeriği

Sayısal görüntü işlemeye giriş, 2 boyutlu sistemler, Görüntü iyileştirme, Görüntü kodlama ve sıkıştırma, örüntü tanımaya giriş, tanıma ve sınıflandırma, Bölütleme, İleri örüntü tanıma uygulamaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir görüntüyü oluşturan bileşenleri tanır. Anlatım, Sınav, Ödev,
2 Görüntü iyileştirme teknikleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Görüntü kodlama ve sıkıştırma tekniklerini kullanır. Anlatım, Sınav, Ödev,
4 Sınflandırma yöntemlerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Proje / Tasarım,
5 Bölütleme teknikleri kullanarak örüntü tanıma uygulaması gerçekleştirir. Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Proje / Tasarım,
6 Çeşitli örüntü tanıma uygulamları gerçekleştirir. Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Proje / Tasarım,
7
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sayısal görüntü işlemeye giriş
2 Sayısal görüntü işlemenin temelleri
3 Uzamsal domende görüntü iyileştirme
4 Uzamsal domende görüntü iyileştirme
5 Frekans domeninde görüntü iyileştirme
6 Görüntü onarma
7 Morfolojik Görüntü işleme
8 ARA SINAV
9 Görüntü bölütleme
10 Görüntü bölütleme
11 Örüntü tanıma
12 İleri görüntü işleme örnekleri
13 İleri görüntü işleme örnekleri
14 İleri görüntü işleme örnekleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. R. C. Gonzalez and P. Wintz, ?Digital Image Processing?, Second Edition, Addison-Wesley Publishing, 1987.
2. K. Castlemann. ?Digital Image Processing?, Prentice Hall of India Ltd., 1996.
3. A. K. Jain, ?Fundamentals of Digital Image Processing?, Prentice Hall of India Pvt. Ltd., 1995.
4. Sing Tze Bow, M. Dekker, ?Pattern Recognition and Image Processing?, 1992
5. M. James, ?Pattern Recognition?, BSP professional books, 1987.
6. P. Monique and M. Dekker, ?Fundamentals of Pattern Recognition?, 1989.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
3 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
4 Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
5 Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
6 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
7 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
8 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
9 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
12 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak
13 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
14 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
15 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
1. Proje / Tasarım 35
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 6 6
Proje / Tasarım 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6