Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dilbilgisi Kuramları ELT 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERVE SAVAŞÇI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Res. Assist. Merve SAVAŞÇI
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İngiliz Dili Eğitimi yüksek lisans programı öğrencilerini öğretecekleri dilin yapısı hakkında detaylı bir bilgi ile donatmak ve bu konuda ortaya atılan görüşleri derinlemesine incelemek.
Dersin İçeriği İngiliz dilbilgisi hakkında geçmişten günümüze ünlü dilbilimciler tarafından da ortaya atılan çeşitli kuram, teoriler ve ekoller.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İngiliz dilinin yapısını bilir ve kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 İngilizce dilbilgisi ve dilbilimine dayalı temel ekol ve hipotezleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
3 Ekolleri analiz eder ve farlılıkların frakında olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
4 İngiliz dilbilgisi ve dilbilimi hakkında detaylı bilgiye sahiptir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konuya giriş
2 İşlevsel Dilbilgisi Bybee, Joan L. (1998) A functionalist approach to grammar and its evolution. Evolution of Communication Volume: 2, Issue: 2, Pages: 249-278/Halliday, M. A. K. 1984. A Short Introduction to Functional Grammar. London: Arnold
3 İşlevsel dilbilgisi teorileri Nichols, Johanna (1984). "Functional Theories of Grammar". Annual Review of Anthropology 13: 97–117. doi:10.1146/annurev.anthro.13.1.97
4 Pragu ve Amrikan işlevsel dilbilgisi yaklaşımları Newmeyer, Frederick. (2001). The Prague School and North American functionalist approaches to syntax. Journal of Linguistics vol. 37. 101 - 126
5 İşlevsel söylem grameri Hengeveld, Kees & Mackenzie, J. Lachlan (2010), Functional Discourse Grammar. In: Bernd Heine and Heiko Narrog eds, The Oxford Handbook of Linguistic Analysis. Oxford: Oxford University Press, 367-400.
6 Betimleyici teoriler Dryer, Matthew S. (2006). "Descriptive theories, explanatory theories, and basic linguistic theory". In Felix Ameka; Alan Dench; Nicholas Evans. Catching Language: Issues in Grammar Writing (PDF). Berlin: Mouton de Gruyter. pp. 207–234.
7 Subjacency Chomsky, Noam. 1973. "Conditions on Transformations". In: S. Anderson and P. Kiparsky (eds.). A Festschrift for Morris Halle. New York: Holt, Rinehart & Winston, 232-286.
8 Rus yapısalcılığı Erlich, Victor (1973). "Russian Formalism". Journal of the History of Ideas 34 (4): 627–638. JSTOR 2708893
9 Vize
10 Chomsky Ekolü Chomsky, Noam (1956). "Three models for the description of language"
11 Principles & parametres Haspelmath, Martin. (2008). Parametric versus functional explanations of syntactic universals. Pp75--107 in The limits of syntactic variation. Biberauer, Theresa (Ed.) John Benjamins, Amsterdam.
12 Principles & parametres Newmeyer, F.J. (2004). Against a parameter-setting approach to language variation. Linguistic Variation Yearbook 4:181-234.
13 Yapısalcılık sonrası Bensmaïa, Réda Poststructuralism, article published in Kritzman, Lawrence (ed.) The Columbia History of Twentieth-Century French Thought, Columbia University Press, 2005, pp.92-93
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu History of linguistics. (1998). Hacettepe University: Ankara

Chomsky, Noam. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: MIT Press.
Ders Kaynakları Kaplan, R. B. (Ed.). (2010). The Oxford handbook of applied linguistics. Oxford University Press.

A.Fodor, Jerry. and J.Katz,Jerrold.(1964).The Structure of Language, Readings in the Philosophy of Language. Prentice-Hall, Inc

Jackendoff, R. 1997. The architecture of the language faculty. Cambridge (Massachusetts): The MIT Press.

Chomsky, Noam. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: MIT Press.

Chomsky, Noam. (1995). The Minimalist Program. MIT Press, Cambridge MA
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizce Öğretmenliği alanında detaylı bilgiye sahiptir. X
2 İngilizce Öğretmenliği alanındaki son yenilikleri kavrar ve tanır. X
3 Edindiği bilgilerin sınıf ortamında nasıl kulanılması gerektiğini bilir. X
4 İngilizce Öğretmenliği alanındaki literatürü tarar ve bilgiye ulaşma yolunu kavrar. X
5 Alanınyla ilgili yeni öneriler sunar ve uygulamaya yönelik çalışmalar yapar. X
6 Araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar ve yapacağı çalışmalarda bunlardan yararlanır. X
7 İngilizce Öğretmenliği alanında pratik ve teorik bilgilerin sentezi konusunda yeterli bilgiye sahiptir. X
8 İngilizce Öğretmenliği´ndeki ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını ve yöntemlerini kavrar. X
9 Dilin temel yapısının ve edinimsel boyutunun öğretimdeki yerini sentezler. X
10 Eleştirel düşünme becerisiyle dil öğretimi literatüründeki eksikleri bilir ve gidermek üzere çalışmalar yapar. X
11 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerler temelinde gerçekleştirir. X
12 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kullanabilme yetisini edinmek ve bu bilgiler senteziyle yeni işlevsel bilgiler oluşturur. X
13 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tutum içinde, İngilizce öğretimine ilişkin kişisel ve mesleki gelişim hedefleri belirlemek, fırsatlar kollamak ve mesleki gelişime yönelik araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir. X
14 Anadil ile yabancı dili dilbilgisel, dilbilimsel ve yazınsal açılardan irdeler; benzerlik ve farklılıklardan didaktik olarak yararlanabilme becerilerini kazanır. X
15 Ulusal ve uluslararası toplantılarda bilimsel içerikli sunular yapabilme becerilerinin kazandırılır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6