Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitimin Sosyal ve Kültürel Boyutları | EPU 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SUBHAN EKŞİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı eğitim ile ideoloji, sosyal sınıf, etnik köken, ekonomi, kültür ve cinsiyet arasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Yeni eğitim sosyolojisi adı altında gelişen eleştirel pedagoji, örtük program, ekonomik ve kültürel yeniden üretim, eğitimdeki eşitsizlikler ve toplumsal cinsiyet konularını öğrenciler ile birlikte ele alıp tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Eğitimde paradigmalar (İşlevci, Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma), Eğitimin; kültür, ekonomi, sosyal sınıf ve ideoloji ile etkileşimi, eğitim ve cinsiyet ilişkileri, eğitimde fırsat eşitliği ve okul başarısızlığın sosyal ve kültürel nedenleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eğitim ile ideoloji arsındaki ilişkileri çözümler. | Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Eğitim ile sosyal sınıf arasındaki ilişkileri karşılaştırır. | Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Eğitim ile ekonomi arasındaki ilişkileri yorumlar. | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Eğitim ile kültür arasındaki ilişkileri açıklar. | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Eğitimde toplumsal cinsiyet ve cinsiyetçilik konusunu tartışır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Ekonomik ve kültürel üretim ve yeniden üretim ilişkisini tartışır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitimde Paradigmalar; İşlevci Paradigma | |
2 | Çatışmacı ve Yorumcu Paradigma | |
3 | Eğitim ve Yeni Bilgi Sosyolojisi | |
4 | Eğitim ve Sosyal Sınıf İlişkileri | |
5 | Eğitim ve Ekonomik Yeniden Üretim | |
6 | Eğitim ve Kültürel Yeniden Üretim | |
7 | Eğitim ve İdeoloji | |
8 | Eğitim ve Etnik Köken, Irk ve Okul Başarısı | |
9 | Örtük Program | |
10 | Eğitim ve Cinsiyet | |
11 | Eğitimde Fırsat Eşitliği | |
12 | Ders Kitaplarına Eleştirel Bir Bakış | |
13 | Postmodernizim ve Eğitim | |
14 | Okul Bilgisinin Dağıtılması ve Eğitimde Gruplama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | TAN, Mine. Çatışmacı Paradigma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, TAN, Mine. İşlevselci ve Yorumcu Paradigma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, TAN, Mine. Eğitimde kadın-erkek eşitliği ve Türkiye gerçeği. İstanbul: TUSİAD Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş. APPLE, Michael, Ideology and Curriculum. Boston: Routledge & Kegan Paul, 1979. BOWLES, Samuel ve Herbert GINTIS, Schooling in Capitalist America. New York: Basic Books, 1977. BOURDIEU, J. P. ve J. C. PASSERON, Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage, 1977. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | ||||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | ||||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | ||||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | ||||||
5 | Program tasarısı hazırlama | ||||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | ||||||
7 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | ||||||
8 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | ||||||
9 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | ||||||
10 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | ||||||
11 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | ||||||
12 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 203 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |