Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veritabanı Yönetim Sistemleri | ISE 305 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED KOTAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED KOTAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bilgisayarların güncel yaşamda her alanda kullanıma girmesiyle, veri birikimi günden güne artmakta ve bu veriler ise çoğunlukla veri tabanı denilen ortamlarda saklanmaktadır. Hızla artan bu verilerin saklandığı veri tabanı yönetim sistemlerinin teorik altyapısının tanıtılması, kullanımının, tasarımının ve uygulamalarının öğretilmesi bu dersin temel gerekçesini oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Tanımlar ve temel kavramlar, varlık-ilişki modeli, İlişkisel Veri Modeli, İlişkisel Cebir ve hesaplama, Yapısal Sorgulama Dili, Fonksiyonel bağımlılık ve normalizasyon, İşlem Yönetimi, Senkronizm Kontrolü, Veritabanı Kurtarma, Veritabanı Güvenliği, Nesneye Dayalı Veritabanı, Veritabanı Programlama ve İnternet Uygulamaları, Veri Ambarı ve veri madenciliği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veritabanı yönetim sistemlerini tanır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, | Sınav, Ödev, |
2 | Veritabanını varlık-ilişki diyagramları ile modellemek | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, |
3 | SQL ile veritabanlarını sorgulamak | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Ödev, |
4 | Normalleştirme adımlarını tanımlamak | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, |
5 | Örnek Veritabanı Yönetimi Sistemini kullanabilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı, Veritabanı Yönetim Sistemleri´ne Giriş | |
2 | Veri Modelleri, Varlık Bağıntı Modeli | |
3 | Varlık Bağıntı Modeli Uygulamaları | |
4 | İlişkisel Veri Modeli | |
5 | Genişletilmiş Varlık Bağıntı Modeli, İlişkisel Cebir | |
6 | Yapısal Sorgulama Dili (SQL), Temel SQL(DML) | |
7 | Yapısal SQL Komutları (DDL) | |
8 | İleri SQL | |
9 | Ara Sınav | |
10 | İleri SQL | |
11 | SQL Programlama | |
12 | Normalizasyon, Başarım İyileştirme | |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Veritabanı Güvenliği, Diğer Veritabanı Modelleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Carlos Coronel, Steven Morris, and Peter Rob, "Database Systems: Design, Implementation and Management, Cengage Learning 2- İsmail Adar, "SQL Server 2017" ,Abaküs Kitap
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |