Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Son Dönem Osmanlı Şiirinde Gelenek Modernleşme Çatışmaları OMM 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BOZKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Elif Esra ÖNEN DEDE, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modernleşmenin 19. Yüzyıldan itibaren Batı dışı toplumları etkilemesi ve bunun edebiyat üzerinden gerçekleşmesi

Dersin İçeriği

19. Yüzyıl sonu ve 20. Yüzyıl başında Osmanlı edebiyatındaki paradigma değişimi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Türk şiirinin genel hatları hakkında bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav,
2 Türk edebiyatında geleneğin ve modernizmin izdüşümleri hakkında yorum yapabilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Modern Türk edebiyatının öncüleri hakkında bilgi sahibi olur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
4 Modern Türk edebiyatı eserlerinde geleneğin izlerini tespit edebilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik Türk şiirinin genel hatlarıyla ele alınması, Nazım biçimleri ve türleri
2 Klasik Türk şiirinin beslendiği kaynaklar
3 Doğu ve Batı estetiğinin temel parametreleri
4 Tabiatın keşfi: Mazmundan resme, resimden imgeye
5 Nesrin keşfi: Aklın çekiciliği
6 Bireyin keşfi
7 Geleneğin direnişi
8 Vize sınavı
9 İki dünya arasında yenileşmenin öncüleri: Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa
10 Romantizmin yenileyici etkisi: Abdülhak Hamid ve Recaizade Mahmut Ekrem
11 Şiirde düzen fikri: Servet-i Fünun
12 Modern Türk şiirinin kurucuları: Ahmet Haşim, Mehmet Akif, Yahya Kemal
13 Edebiyat-siyaset bağlamında ulus inşası aracı olarak şiir
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi
- Ahmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi
- E. J. Wilkinson Gibb, Osmanlı Şiir Tarihi
- Hasan Akay, Tanzimat Sonrası Türk Edebiyatında Yeni Fikirler
- Hasan Akay, Servet-i Fünun Şiir Estetiği
- Kenan Akyüz, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi
- Hece, Türk Şiiri Özel Sayısı
- Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı
- Mehmet Kaplan, Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi (5 cilt)
- Mehmet Kaplan, Tevfik Fikret
- Yılmaz Daşcıoğlu, Abdülhak Hamid Tarhan
- Yılmaz Daşcıoğlu, Dalgalı Suda Gölge ve Suret 19. Yüzyıl Türk Edebiyatında Bireyleşme Üzerine

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6