Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Roman Estetiği YTE 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Edebiyatın başlıca türlerinden roman sanatının özelliklerinin, uygulama eşliğinde roman teorisinin verilmesi.
Dersin İçeriği Roman sanatının özellikleri, roman metinlerine yaklaşımda izlenecek yollar ve bunların metinler üzerinde gösterilmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Roman tahlili konusunda teorik bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav,
2 Edebî bir metin olarak romanın unsurlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Roman metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceleyip, çözümleyebilir Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
4 Türk edebiyatının çeşitli dönemlerine ait roman metinlerini değerlendirir, dönemler arasındaki farkı ayırt edebilir. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Roman metinlerini tematik olarak değerlendirir. Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Roman metinlerini inceler ve çözümler. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Roman kavramının ve konuyla ilgili terimlerin açıklanması.
2 Batıda roman türünün gelişimin verilmesi.
3 Roman sanatının Tanzimattan sonraki seyri, geçirdiği evreler, geleneksel tarzdan ayrılan yönleri, dönemlere göre edindiği kazanımlar.
4 Roman türünün gelişiminde ortaya çıkan dönemlerin ve akımların açıklanıp örneklendirilmesi. (Klâsik Dönem)
5 Roman türünün gelişiminde ortaya çıkan dönemlerin ve akımların açıklanıp örneklendirilmesi. (Modern ve Post modern Dönem)
6 Roman metinlerinin yaklaşımında izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Konu,tema,ileti) Örnek metinler üzerinde inceleme.
7 Roman metinlerinin yaklaşımında izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Zaman,mekân)
8 Roman metinlerinin yaklaşımında izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Olay örgüsü)
9 Ara Sınav
10 Roman metinlerinin yaklaşımında izlenecek yollar: Roman inceleme metodolojisi. (Şahıs kadrosu,dil ve üslûp)
11 Örnek roman metinlerinin incelenmesi.
12 Örnek roman metinlerinin incelenmesi.
13 Örnek roman metinlerinin incelenmesi.
14 Örnek roman metinlerinin incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001;
2.P.Stevick, Roman Teorisi, çev.S.Kanrarcıoğlu, Ank.1988;
3.Hilmi Yavuz, Roman Kavramı ve Türk Romanı, İst.1977;
4.Fethi Naci, Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, İst.1981;
5.Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İst.1983, 1994;
6.R. Bourneur, Roman Dünyası ve İncelemesi, çev.H.Gümüş, Ank.1989;
7.Yıldız Ecevit, Orhan Pamuk’u Okumak, İst.1996;
8.A.Grillet, Yeni Roman, çev.A.Bezirci,İst.1981;
9.Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Ank.1990.
10.Ramazan Kaplan, Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Köy, Ankara 1998.
11.Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay.
12.Tahir Alangu, Cumhuriyetten Sonra Edebiyatımızda Hikaye ve Roman
13.Cevdet Kudret, Edebiyatımızda Hikâye ve Roman, İst. 1978.
14.Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara 1991.
15.Cahit Kavcar, Batılıaşma Açısından Servet-i Fünun Romanı, Ankara 1985.
16.M.E. Forster, Roman Sanatı, çev. Ünal Aytür, İst. 1982.
17.Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü, Ankara 1984.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6