Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilik ve Dindarlık FDB 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere kişilik ve dindarlık/maneviyat arasındaki ilişki ve etkileşimleri ayrıntılı bir şekilde sunmaktır.

Dersin İçeriği

Din, dindarlık ve maneviyat kavramları; kişilik kavramı; kişiliğe etki eden faktörler; kişilik kuramları ve din; psikanalistik yaklaşım, treyt yaklaşımı, hümanistik yaklaşım kişilik ve ahlaki gelişim; kimlik ve din; kişilik, ruh sağlığı ve dindarlık

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kişilik psikolojisinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Kişilik psikolojisinin tarihçesini bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
3 Kişilik gelişiminin safhalarını öğrenir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 Kişilik psikolojisine göre manevi , dini ve ahlaki gelişimi inceler. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 Kişilik kuramlarına göre din-kişilik gelişimi ilişkisini kavrar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Performans Görevi,
6 Kişilik, ruh sağlığı ve din ilişkisini inceler. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Din, dindarlık ve maneviyatın psikolojik tanımları
2 Kişilik psikolojisi
3 Psikoloji ekollerine göre kişilik
4 Kişilik gelişimini etkileyen faktörler
5 Kişilik Kuramları/Psikanalitik Yaklaşım/ S. Freud ve din
6 Kişilik Kuramları/Psikanalitik Yaklaşım/ C. G. Jung ve din
7 Kişilik Kuramları/Psikanalitik Yaklaşım/ Erik Erikson ve din
8 Kişilik Kuramları/Fenomenolojik Yaklaşım/Benlik Kuramı ve din
9 Kişilik Kuramları/Fenomenolojik Yaklaşım/Kendini Gerçekleştirme ve din
10 Kişilik Kuramları/Treyt Yaklaşımı ve Din
11 Kişilik ve Ahlaki Gelişim
12 Kişiliğin ölçülmesi ve kişilik bozuklukları
13 Kimlik ve din
14 Kişilik, Ruh Sağlığı ve Din
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Allport, G. W. (2004). Birey ve Dini. Çev. Bilal Sambur. Ankara: Elis Yayınları.

Atkinson, R. L., R. C. Atkinson, E. R. Hilgard (1995). Psikolojiye Giriş I-II. Kemal Atakay ve diğ. (Çev.). İstanbul: Sosyal Yayınlar.

Burger, J. M. (2006). Kişilik. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu (Çev.). İstanbul: Kaknüs.

Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve Davranışı. 9. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Gürses, İ. (1999). Çağdaş kişilik Teorileri ve İslami Kişilik Modelinin Karşılaştırılması 

Gürses, İ. (2010). Dindarlık ve Kişilik. Bursa: Emin.

Köknel, Ö.,(1986), Kaygıdan Mutluluğa Kişilik, Altın Kitaplar, İstanbul.

Koening, H. G ve diğ. (2012). Handbook of Religion and Health. Second Edition. USA: Oxford University Press.

Kula, N. (2001). Kimlik ve Din: Ergenler Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Ayışığı.

Mehmedeoğlu, A. U. (2004). Kişilik ve Din (Dindarlık Düzeyi İle Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma). İstanbul: Dem.

Uysal, V. (1996). Din Psikolojisi Açısından Dinî Tutum Davranış ve Şahsiyet Özellikleri. İstanbul: M.Ü.İ.F. Vakfı.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. X
3 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
4 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
5 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. X
7 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
8 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. X
10 Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. X
11 Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 30
2. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 10 10
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 2 10 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6