Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Edebiyat Bilim ADE 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER
Dersi Verenler Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dudu UYSAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sınır aşımı gerçekleştiren Aynı ya da iki farklı kültüre veya ulusa bağlı iki yazarı, iki edebiyat dönemini ya da eserleri karşılaştırmak.

Dersin İçeriği

Aynı yazarın eserleri arasında veya Türk veya Alman, Avusturya, İsviçre yazarlarının eserleri arasında konu, dil kullanımı, biçim, kültür alanında benzerlik ve ayrıcalıkları saptanacak, konuların karşılaştırmaları, eleştiri ve yorumları sağlanacaktır. Edebiyatta imaj konusu, Alman ve Türk yazarların eserlerinde örneğin, eğitim, aile, ahlak değerleri, ön yargıları, kadın, gençlik, anlatım teknikleri vb. konular Karşılaştırmalı Edebiyat Bilim çerçevesinde araştırılıp, incelenecek ve yorumlanacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karşılaştırmalı edebiyatı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
2 Karşılaştırmalı edebiyat öncülerini ve görüşlerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Karşılaştırmalı edebiyat yöntemlerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Belirli edebiyat eserleri üzerinde inceleme yaparak bu eserler arasındaki benzer ve farklı noktaları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Karşılaştırmalı edebiyat eleştiri çalışmalarını tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
6 Eserler, yazarlar, dönemler ve konular arası ortak yönlerin genetik ve tipolojik karşılaştırmasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karşılaştırmalı Edebiyat
2 Tarihsel Gelişimi
3 Avrupa Edebiyatında Karşılaştırmalı Edebiyatı Hazırlayan Etkenler
4 Türk Edebiyatında Karşılaştırmalı Edebiyatı Hazırlayan Etkenler
5 Edebi Çevirilerin Dünyadaki Etkisi
6 Dünyadaki Edebi Çevirilerin Türkiye´deki Etkisi
7 Modern Yaşam ve İletişim
8 Karşılaştırmalı Edebiyatın Dünyadaki Öncüleri
9 Karşılaştırmalı Edebiyatın Türkiye´deki Öncüleri
10 Karşılaştırmalı Edebiyat Metotları
11 Edebiyat Biliminde Öğrenim Metotları
12 İmgebilim
13 Karşılaştırmalı Edebiyat ve Çevirinin İlişkisi
14 Ulusal Edebiyat - Dünya Edebiyatı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] BAYTEKİN, Binnaz (2006), Kuramsal ve Uygulamalı Karşılaştırmalı Edebiyat Bilim, Sakarya Kitapevi, Sakarya.
[2]Horst RÜDIGER, Zur Theorie der Vergleichenden Literaturwissenschaft, Berlin 1973.
[3] Gürsel AYTAÇ, Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi, Ankara 1997.
[4] BAYTEKİN, Binnaz (2007), Alman Edebiyatında İki Almanya?nın Birleşme Olgusu, Sakarya Kitapevi, Sakarya.
[5] WELLEK, Rene (2001), Yazın Kuramı, Çev. Yurdanur Salman ? Suat Karantay, Adam Yayıncılık, İstanbul.
[6] AYTAÇ, Gürsel (2003), Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayıncılık, İstanbul.
[7] ZIMA, Peter V. (1992), Komparatistik: Einführung in die Vergleichende Literaturwissenschaft, UTB, Stuttgart.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. X
4 Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. X
5 Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. X
8 Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 8 8
Sözlü Sınav 1 8 8
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6