Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Kelamında Bılgı Problemı | KLM 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kelam alimleri ve ekollerinin bilgi felsefesi, bilgi vasıtaları ve bilginin değeri hakkındaki yaklaşım tarzlarını öğrencilere kavratmak |
Dersin İçeriği | Genel anlamda bilgi teorisi. Kelam ekollerine göre bilginin imkânı, kaynağı, araçları; bilgi vasıtalarının değeri. Bilginin kapsamı ve alanı. Aklın gücü ve sınırları; Keşf, ilham ve rüyanın bilgi değerinin olup olmadığı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi teorilerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Kelâm ekollerine göre bilginin imkânı, kaynakları ve araçlarını tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
3 | Bilginin kapsamı, alanı ve bilgi vasıtalarının değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
4 | Ehli sünnet kelam ekollerine göre aklî ve dinî bilginin alanlarını, değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
5 | Mutezîle ve Şiaya göre aklî ve dinî bilginin alanları ve değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
6 | Keşf, İlham ve rüyaların alanı ve bilgi değerini tanımlar ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi Teorisi | |
2 | Bilginin imkanı, kaynağı ve sınırları | |
3 | Aklın gücü ve değeri | |
4 | Kelam İlmine göre bilgi kaynakları | |
5 | Doğru Haber (Mütevatir haber) ve kısımları (I) | |
6 | Doğru Haber ve kısımları (II) | |
7 | Selefiyye göre akli ve nakli bilginin değeri | |
8 | Ehli sünnet kelam ekollerine göre akli ve nakli bilgi değeri | |
9 | Mutezileye göre akli ve nakli bilginin değeri | |
10 | Şiaya göre akli ve nakli bilgi değeri | |
11 | Duyuların bilgisi ve değeri | |
12 | Keşf ve ilhamın değeri | |
13 | Rüyanın bilgi değeri | |
14 | İslam kelamında akli-nakli delillerin kullanımına örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Alpaslan Açıkgenç, Bilgi Felsefesi, 2- H.Z. Ülken,Bilgi ve Değer, İst. 2001 |
Ders Kaynakları | 1- Matüridî, Kitabut-tevhid, 2- Eşarî, Kitabul-luma 3- Cüveyni, el-İrşad 4- Gazalî, el-İktisat fil-İtikad 5- Taftazanî, Şerhul-makasıt 6- Bekir Topaloğlu, Kelam İlmine Giriş, İst. 1981. 7- Takiyyettin Mengüşoğlu, İnsan Felsefesi, İst. 1988 8- Hanefi Özcan, Matüridide Bilgi Felsefesi, İst. 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |