Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metin Yorumlaması TED 644 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elif Esra Önen Dede, Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç. 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yorumlama ve eleştiri yöntemlerinin doktora çalışmalarına yönelik uygulamaları. Metinlerin neye göre değerlendirileceğinin, nasıl yorumlanacağının araştırılması. Şiir, roman ve öyküyü değerlendirmek için uygulanan ve/ya da uygulanması gereken yöntemlerin kavratılması. Özellikle öğrenciyi doktora tezi konusunda bilinçli ve yöntemli bir seçime yönlendirme yolunda çalışmalar yapılması.

Dersin İçeriği

Bu derste, A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un vb. modern Türk edebiyatı temsilcilerinin metinleri, yorumlama ve eleştiri yöntemlerine yönelik uygulamalar yapılarak incelenmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinleriyle ilgili bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 A.Hamid’in, Fikret’in, Cenab’ın, M. Âkif’in, Tanpınar’ın, O.Veli’nin, B. Necatigil’in, S. Karakoç’un metinleriyle ilgili hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metin ve yapı kavramı; metin çözümlemesi
2 Metin çözümlemesinde farklı disiplinlerden yararlanma: dilbilimsel yaklaşımlar, psikanaliz ve metin, göstergebilim vb.
3 Şiir ve düzyazı türleri arasındaki yapısal farklılıklar ve çözümleme yaklaşımları
4 Ziya Paşa’nın şiirlerinde eski ve yeni dünya algısı
5 Abdülhak Hâmid’in oyunlarındaki şiirsel birimlerin değerlendirilmesi
6 Edebiyat-ı Cedide topluluğunun eserlerindeki santimental özelliklerin örneklerle irdelenmesi ve sanat eserinin psikanalitik bakımdan değerlerndirilmesi
7 Mehmet Akif Ersoy’un Safahat eserinin didaktik ve realistik ögeler bakımından incelenmesi
8 Tanpınar’ın roman ve öykülerinde kültür ögelerinin analizi ve yorumu
9 ARASINAV
10 Behçet Necatigil’in “Solgun Bir Gül dokununca” başlıklı şiirinin yapısal özelliklerinin analizi.
11 Sezai Karakoç’un “Köpük” Şiirinin çözümlemesi
12 H.Yavuz’un Şiirleri üzerine inceleme
13 Kimi örnekler üzerinden modern Türk şiiri üzerine yorumlar
14 Örneklerle modern Türk öyküsü üzerine yorumlar.Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Hasan Akay, Cenab Şahabeddin’in Şiirleri Üzerinde Stilistik Bir Araştırma, İstanbul 1998;
2.Hasan Akay, Kare-deniz, İstanbul 2006;
3.Hasan Akay, Şiir Alâmetleri, İstanbul 2006;
4.Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Ankara 1993;
5.Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslup ve Problemleri, Ankara 1986;
6.Gaston Bachelard, Mekânın Poetikası, İstanbul 1993;
7.R.Barthes, Yazarlar Ve Yazanlar, Eleştirel Denemeler, (çev. Erol Kayra), İstanbul 1995;
8.S/Z, (çev. Sündüz Öztürk Kasar), İstanbul, 1997;
9.S.Best- D. Kellner, Postmodern Teori, (çev. Memet Küçük), İstanbul 1998;
10.Nurullah Çetin, Şiir Çözümleme Yöntemi, Ankara 2004;
11.İsmail Çetişli, Metin tahlillerine Giriş I- Şiir, Ankara 2004;
12.Terry Eagleton, Edebiyat Kuramı, (çev. Esen Tarım), İstanbul 1990;

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır.
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10
10
11
11
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6