Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Geçiş Metal Komplekslerinin Elektronik Spektrumları | KIM 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Anorganik kimya, Genel Kimya |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AHMET TURGUT BİLGİÇLİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AHMET TURGUT BİLGİÇLİ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Periyodik cetvelin d-ve f-bloklarında yer alan elementlere geçiş elementleri denilmektedir. Geçiş elementlerinin en belirgin özelliklerinden biri tümünün metal olmasıdır. Bu metaller çok değişik yükseltgenme basamaklarında bulunabildiklerinden ve kompleks (koordinasyon) bileşiği oluşturma eğilimleri yüksek olduğundan ana element metalleri ile kıyaslandığında birçok farklı özelliklere sahiptir. Bunlardan biri geçiş metallerine ait kompleksler renklidirler. Örneğin Prusya Mavisi 200 yıldan beri matbaa mürekkebi olarak kullanılan siyanür ligandları ile oktahedral Fe(II) ve Fe(III) kompleklserini içeren karmaşık yapılı bir koordinasyon bileşiğidir. Bir diğer önemli örnek olarak kana kırmızı rengini veren hem grubu ve demir ile oluşturduğu kompleks olan hemoglobin verilebilir. Organik bileşiklerin çoğu renksiz olmasına karşın koordinasyon bileşiklerinin neden renkli olduğu merak edilir. Bu yüzden geçiş metallerine ait bileşiklerin elektronik spektrumlarının bilinmesi ve anlaşılması önemlidir. Bu ders kapsamında geçiş metal komplekslerindeki elektronik geçişler öğrenciye aktarılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bölüm 1.
Bölüm 2. 2.1. Moleküllerde Elektronik Geçişler ve Seçim Kuralları 2.2. Geçiş Metal Komplekslerinde Elektronik Geçişler 2.3. dn Konfigürasyonlarının Terim Sembolleri
Bölüm 3. 3.1. Racah Parametreleri ve Nefeloksetik Etki 3.2. Terimlerin Kristal Alanda Yarılması 3.3. Orgel Diyagramları
Bölüm 4. 4.1. Tanabe-Sugano Diyagramları 4.2. Komplekslerde Renk
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, | Sözlü Sınav, | |
2 | Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, | |
3 | Problem Çözme, | Sınav, | |
4 | Bireysel Çalışma, | Proje / Tasarım, | |
5 | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | İnorganik Kimya, Gary L. Miesler and Donald A. Tarr. |
2 | Russell-Saunders yöntemi ile terim sembollerinin belirlenmesi | |
3 | Russell-Saunders yöntemi ile terim sembollerinin belirlenmesi | |
4 | Moleküllerde Elektronik Geçişler ve Seçim Kuralları | |
5 | d-d ve yük aktarım geçişleri | |
6 | dn Konfigürasyonlarının Terim Sembolleri | |
7 | dn Konfigürasyonlarının Terim Sembolleri | |
8 | Racah Parametreleri ve Nefeloksetik Etki | |
9 | Serbest metal iyonlarının enerji durumlarının kristal alandaki yarılmaları | |
10 | Ara sınav | |
11 | Orgel Diyagramları | |
12 | Tanabe-Sugano Diyagramları | |
13 | Komplekslerde Renk | |
14 | Konu ile ilgili tamamlayıcı örneklerin çözülmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |