Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kemometri | KIM 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ŞAHİN DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Matematiksel ve istatistiksel metotların kimyasal yolla elde edilen verilere uygulamalarını içerir. Kaliteli ve güvenilir veriler elde edilebilmesi için uygulanan teknikler ve yaklaşımlar vardır. Bunlar; Deneysel parametrelerin optimizasyonu, Deneysel tasarım, Kalibrasyon, Sinyal işleme gibi. Bu verilerden yola çıkarak bilgiler elde etmek. Kemometri, metot ile bunların kimyada uygulaması arasında bir bağ kurmaya çalışır. |
Dersin İçeriği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deneysel yolla elde edilen verilerden yola çıkarak bilgiler elde etmek, Seçilen metotlarla bunların deneysel uygulamaları arasında bir bağ kurabilecek duruma öğrencilerin getirilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | |
2 | Kemometri ve uygulama alanları | [1] |
3 | İstatistiksel metotlara giriş | [1] |
4 | Bilgisayar destekli istatistiksel uygulamalar (örneğin, SPSS) | [1] |
5 | Sinyal işleme | [1] |
6 | Faktoriyel dizayn ve matrisler | [2], [3] |
7 | Temel Bileşen Analizi (PCA) | [2], [3] |
8 | Deneysel verilerin optimizasyonu | [2], [3] |
9 | Deneysel verilerin optimizasyonu (Devamı) | [2], [3] |
10 | ARASINAV | |
11 | Deneysel dizayn ve metot seçimi | [4] |
12 | Deneysel dizayn ve metot seçimi (Devamı) | [4] |
13 | Laboratuvar ve endüstride kalite kontrol amaçlı uygulamalar | [5] |
14 | Dönemin genel değerlendirmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]. Measurement, Statistics and Computation, McCormick, D., Roach, A., Wiley, Chichester, 1987. [2]. Multivariate Calibration, Martens, H., Naes, T., Wiley, New York, 1989. [3]. Practical Guide to Chemometrics, Haswell, S.J., (Ed.), Marcel Decker, New York, 1992. [4]. Statistics and Chemometrics for Analytical Chemistry, J.N. Miller, J.C. Miller, Prentice Hall, 2004. [5]. Chemometrics: Data Analysis for the Laboratory and Chemical Plant, Richard G. Brereton, Wiley, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | ||||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |