Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kırılma Mekaniği | MKM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ OSMAN AYHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ALİ OSMAN AYHAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan bir çok problem çatlak ve kırılma durumlarını içermektedir. Bu dersin amacı, çatlak içeren mekanik yapıların temel kırılma mekaniği analizlerinin yapılarak, güvenli/güvensiz şartlarının belirlenebilmesi ve var ise yorulma yükü altında çatlaklı yapının mekanik ömrünün tayin edilmesini sağlayan yöntemleri öğrencilere kazandırmaktır. Bu amaçla, ders kapsamında bazı modelleme ve analizler de yapılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Giriş, Kırılma Mekaniği´nin tarihsel gelişimi. Lineer Elastik Kırılma Mekaniği (LEFM). Gerilme yığılması ve tekillik (singülarite). Elastik çatlaklar için gerilme dağılımları ve gerilme şiddet faktörleri (K). Çatlak ilerlemesi ve stabil olmayan ilerleme için kriterler. LEFM için deneysel metotlar. Yorulmalı çatlak ilerlemesi. Arayüzey çatlakları. Sayısal Yöntemler: tekil elemanlar, J-integrali. Kırılma ve çatlak ilerlemesi modelleme ve uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gerilme şiddet faktörünü tanımlar ve uygulamalarını bilir | Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
2 | Lineer elastik çatlak ucundaki gerilme dağılımlarını ve plastik bölgeyi tanımlar | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Statik ve yorulmalı yük altında çatlak ilerleme şartlarını bilir | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Kırılma mekaniğinde yapılan temel malzeme test ve özelliklerini bilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Tekil sonlu elemanlar ile kırılma problemlerini çözebilir (2 boyutlu) | Benzetim, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Kırılma Mekaniği Tarihçesi | |
2 | Lİneer Elastik Kırılma Mekaniği (LEFM), Gerilme Yığılması ve Tekillik | |
3 | Elastik çatlaklar için gerilme dağılımları | |
4 | Gerilme şiddet faktörü, K-alanları | |
5 | Değişik mod yüklemelerde gerilme dağılımları ve gerilme şiddet faktörleri | |
6 | Kararsız çatlak ilerleme kriterleri | |
7 | Lineer Elastik Kırılma Mekaniği´nde kullanılan deneysel yöntemler | |
8 | Yorulma çatlak ilerlemesi | |
9 | Sayısal yöntemler, tekil elemanlar | |
10 | Ara sınav | |
11 | Modelleme ve analizler | |
12 | Modelleme ve analizler | |
13 | Modelleme ve analizler | |
14 | Modelleme ve analizler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Fracture Mechanics - An Introduction (E.E. Gdoutos), ISBN: 978-1-4020-2863-2 (Print) 978-1-4020-3153-3 (Online), 2005 2. Fracture Mechanics, Öktem Vardar, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, No: 453, 1988 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |