Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doygun Olmayan Zeminlerin Mekaniği ve Kritik Durum | INM 631 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Kadir KOCAMAN, Arş.Gör. Mustafa ÖZSAĞIR, Arş.Gör., Eylem ARSLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uluslararası ortamda doygun olmayan zeminlerin mekaniğini güvenli tarafta kalma bahanesiyle doygunmuş gibi hesaplama artık kabul görmemektedir. Bunun yanında zemin mekaniği konularını ele alış artık klasik bakış açısından “kritik durum” teorileri ile çözüme doğru kaymaktadır. Dersin amacı Geoteknik konusunda doktora yapacak araştırıcıları doygun olmayan zeminlerin mekaniği ve kritik durum zemin mekaniği konularında bilgi sahibi yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Doygun olmayan zeminlerin mekaniği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Zemin davranışındaki parametreleri yorumlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
2 | Hvorslev ve Henkel teorilerini tartışır | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
3 | Kutup ve gerilme izi kavramını yorumlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, |
4 | Kritik boşluk oranı-hacim değişimi-kritik çevre basıncı ilişkisini değerlendirir | Anlatım, | Sınav, |
5 | NL killerde kritik durum yüzeyini tartışır | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | OC killerde kritik durum yüzeyini tartışır | Anlatım, | Sınav, Sözlü Sınav, |
7 | Kılcal gerilme ölçüm yöntemlerini önerir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
8 | Zemin su karakteristik eğrisini düzenler | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, |
9 | Doygun olmayan zeminlerin hacim değişimini hesaplar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, |
10 | Doygun olmayan zeminlerin kayma direncini hesaplar | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Doygun Olmayan Zemin Ortamlar | Hafta 1 ders notları |
2 | Doygun Olmayan Zeminlerin Fiziksel Özellikleri | Hafta 2 ders notları |
3 | Zeminde Emme Kavramı | Hafta 3 ders notları |
4 | Kılcal Gerilme ve Toplam Emme Ölçümü | Hafta 4 ders notları |
5 | Doygun Olmayan Zeminde Gerilme Durum Değişkenleri | Hafta 5 ders notları |
6 | Zemin-Su Karakteristik Eğrisi | Hafta 6 ders notları |
7 | Doygun Olmayan Zeminin Geçirimliliği | Hafta 7 ders notları |
8 | Doygun Olmayan Zeminin Hacim Değişimi | Hafta 8 ders notları |
9 | Doygun Olmayan Zeminin Kayma Direnci | Hafta 9 ders notları |
10 | Doygun Olmayan Zemin Deney Sistemleri | Hafta 10 ders notları |
11 | Kritik Durum Zemin Mekaniğine Giriş | Hafta 11 ders notları |
12 | NL Killerde Kritik Durum Mekaniği ve Yüzeyler | Hafta 12 ders notları |
13 | OC Killerde Kritik Durum Mekaniği ve Yüzeyler | Hafta 13 ders notları |
14 | Doğal Killerde ve Doygun Olmayan Zeminlerde Kritik Durum Mekaniği | Hafta 14 ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Doç.Dr. Aşkın ÖZOCAK, Doygun Olmayan Zeminlerin Mekaniği ve Kritik Durum Ders Notları, Power Point Sunuları |
Ders Kaynakları | Akın Önalp, 2007. Geoteknik Bilgisi-I, “Çözümlü Problemlerle Zeminler ve Mekaniği”, Genişletilmiş 3.Baskı, Birsen Yayınevi, İstanbul. Atkinson, J., 1995, Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill Ortigao, J.A.R., 1995. Soil Mechanics in the Light of Critical State Theories, Balkema, Rotterdam. Atkinson, J., 1993, An Introduction to Mechanics of Soils and Foundations, Mc Graw Hill. Muir-Wood, D., 1990. Soil Behaviour and Critical State Soil Mechanics, Cambridge University Press. Atkinson, J. and Bransby, P.L., 1978. The Mechanics of Soils: An Introduction to Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill. Lambe, T.W. and Whitmann, R.V., 1969. Soil Mechanics, John Wiley, New York. Schofield, A.N. and Wroth, C.P., 1968. Critical State Soil Mechanics, Mc Graw Hill, London.
Tarantino, A., Romero, E., and Cui, Y.J., 2009. Laboratory and Field Testing of Unsaturated Soils, Springer. Charles W.W. Ng and Menzies, B., 2007. Advanced Unsaturated Soil Mechanics and Engineering, Taylor and Francis. Fredlund and Rahardjo, 1993, Soil Mechanics for Unsaturated Soils, Wiley Lu, N. and Likos, W.J., 2004. Unsaturated Soil Mechanics, John Wiley. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
2. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |