Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yamaçların Stabilitesi INM 632 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

İleri Zemin Mekaniği

Arazi Deneyleri ve Değerlendirilmesi

Zemin Özellikleri Ölçümü

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERTAN BOL
Dersi Verenler Prof.Dr. ERTAN BOL,
Dersin Yardımcıları

Tek. Recep EYÜPLER

Arş. Grv. Mustafa Özsağır

Arş. Grv. Kadir Kocaman

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Ülkemizde açısından da büyük bir önem taşıyan yamaç ve şevlerin duraylılığı konusu karmaşıklığı, tanım ve çözüm yaklaşımlarıyla olağan bir mühendislik problemine göre daha çok bilgi birikimi ve deneyim gerektirmektedir. Bu derste amaç konunun diğer disiplinlerle ile ilişkisini de ortaya koyarak geoteknik mühendisliğindeki güncel gelişmelerden faydalana çözüm yöntemlerini vermek olmaktadır.

Dersin İçeriği

Yamaçların oluşumu
Yamaçta su
Zemin yamaç ve şevler
Kaya yamaçlar
Duraylılık sağlanması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yamaç ve yarmaların oluşumunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Yamaçları duraylılığına etki eden faktörleri ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Heyelanları sınıflandırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
4 Proje özelliklerine göre kayma direnci parametrelerini belirler Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
5 Kesiti verilen bir şevin güvenliğini hesaplar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 Bilgisayar yazılımı kullanarak bir şevin güvenliğini hesaplar Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
7 Olası heyelan riskine karşı alınabilecek önlemleri tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yamaçların oluşumu, Şevlerin Oluşturulması, Tanımlamalar
2 Kitle hareketleri ve sınıflandırılmaları
3 Yamaçta Su ve kitle hareketlerine etkisi
4 Ortam Özelliklerinin Ölçümü (Arazi ve Laboratuvar Deneyleri)
5 Zemin Yamaçlarda Duraylılık 1 – limit denge yöntemleri
6 Zemin Yamaçlarda Duraylılık 2– dilim yöntemleri
7 Zemin Yamaçlarda Duraylılık 2– dilim yöntemleri
8 Kayada Yamaçların Analizi
9 Grafik yöntemler
10 Geriye Analiz
11 Bilgisayar Analizleri (GeoSlope / Talren)
12 Kitle Hareketlerinin İncelenmesinde Sayısal Çözümler
13 Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Heyelan Duraylılık Değerlendirilmesi
14 Kitle Hareketlerinin Kontrolüne Yönelik Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Yrd.Doç.Dr. Ertan BOL, "YAMAÇLARIN STABİLİTESİ", Ders Notları, Power Point Sunuları

Ders Kaynakları

[2] Önalp, A., Arel, E., 2004. “Geoteknik Bilgisi II – Yamaç ve Şevlerin Mühendisliği”, Birsen Yayınevi, İstanbul, 414s.

[3] TS 8853-1991, Zeminde Yamaç ve Şevlerin Dengesi ve Hesap Metotları.

[4] Lambe, T.W., and F.Silva-Tulla, 1992. Stability Analysis of an Earth Slope, Spec. Tech., Publication, ASCE No.31.

[5] Duncan, J.M, 1996, Soil Slope Analysis in Landslides.

[6]Chowdhury,R., Flentje,P. and Bhattacharya, G. 2010. Geotechnical Slope Analysis, CRC Press, Balkema, Taylor and Francis Group, 746 pp

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Kısa Sınav 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6