Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mühendislik Jeolojisinde Planlama ve Projelendirme JFM 522 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET DİNÇER KÖKSAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mühendislik yapılarının, teknik girişimlerin ya da genel anlamda yerbilimlerinin de içinde bulunduğu projelerin planlama ve projelendirme aşamalarında mühendislik jeolojisin yeri ve önemini vurgulamak, kullanılan yöntemler hakında bilgi vermek. Muhtemel sorunların çözümüne yönelik karar mekanizmaları hakkında öğrenciyi uyarıcı ve bilgilendirici örneklemeler yapmak.
Dersin İçeriği Giriş ve tanışma - Projede amaç ve hedeflerin belirlenmesinden sonra izlenen yol veri üretimi, bilgi üretmi, sonuç üretimi - Jeoteknik ölçüm ve gözlemlerin amaç ve ana hedefleri - Doğa bilimleri ve mühendislik disiplinleri ile bunların arasındaki ilişkiler, Yerbilimlerinden teknik girişime kadar uzanan çalışmalar - Mühendislik yapılarının türleri Sistem büyüklüğü kaya mekaniği, zemin mekaniği, toprak mekaniği özet kavramlar-isotropy anisotropy - kaya ve zeminlerin mühendislik özellikleri
Bölgeleme önlem, işlem, yöntem, yönetim - Destekleme, sağlamlaştırma, iyileştirme kavramları - Test, deney, ölçme, izleme, denetim, değerlendirme kavramları - Güvenlik sayıları ve arazi ölçme değerlendirme sıklıkları Tünelcilik; kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme - Özet ve tartışma
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Planlama ve projelendirme aşamalrında mühendislik jeolojisinin önemini kavratmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav, Ödev,
2 Mühendislik yapılarının gerçekleştirilme aşamalarını ve ayrıntılarını öğrenmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Yermühendislik disiplinleri arasındaki benzerlik ve farklar hakkında bilgi sahibi olarak hangi aşamada hangi disiplinin ve hangi unsurların çalışılması gerektiğini ve bunların hangi ayrıntı, ölçek ve sıklıkta değerlendirilmesi gerektiğini öğrenmek. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Bulunulan ortam, aşama, durum ve koşulları hızlı değerlendirme becesisini elde ederek mümkün olduğunca tek seferde ve doğru karar verebilme yeteneğini geliştirmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Bilimler ve disiplinler asında mühendislik jelojisinin ve bu konuda çalışan araştırmacının yerini berrak olarak tanımlamak. Bu dallar arası geçiş köprüleri ve geçiş kuralları hakkında bilgi ve esneklik kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Bu disiplinde mümkün olduğunca tek seferde ve doğru karar verebilme yeteneğini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 Bu dallar arası geçiş köprüleri kurara ve geçiş kuralları hakkında bilgi ve esneklik kazanır. Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve tanışma - ders planının tanıtımı ve güncelleştirilmesi ders lideri seçimi, ders konusunun tanıtılması, dersin yürütülmesi kuralları, sınavlar, seminerlerin konusunun belirlenmesi, sorular, tartışma 1. Hafta Sunumu + Dersplanı + ders tanıtım formun verilmesi
2 Projede amaç ve hedeflerin belirlenmesinden sonra izlenen yol veri üretimi, bilgi üretmi, sonuç üretimi 2. Hafta Sunumu+ video+tartışma
3 Projede amaç ve hedeflerin belirlenmesinden sonra izlenen yol veri üretimi, bilgi üretmi, sonuç üretimi 3. Hafta Sunumu+ video+tartışma
4 Jeoteknik ölçüm ve gözlemlerin amaç ve ana hedefleri-Ölçüm, gözlem, deney, yönlendirme, denetim, erken uyarı ve belgeleme hizmetleri 4. Hafta Sunumu+ video+tartışma
5 Doğa bilimleri ve mühendislik disiplinleri ile bunların arasındaki ilişkiler, Jeoloji, mühendislik jeolojisi, jeomekanik, jeoteknik, jeoteknoloji - Mühendislik jeolojisinin yeri, önemi.-Yerbilimlerinden teknik girişime kadar uzanan çalışmalar 5. Hafta Sunumu+ video+tartışma
6 Mühendislik yapılarının (teknik girişimlerin) türleri yer altı yerüstü, denizaltı, denizüstü, kaya, zemin, geçiş ortamlarında gerçekleştirilen yapılar. 6. Hafta Sunumu+ video+tartışma
7 Sistem büyüklüğü kavramı kaya mekaniği, zemin mekaniği, toprak mekaniği özet kavramlar-isotropy anisotropy- kaya ve zeminlerin mühendislik özellikleri 7. Hafta Sunumu+ video+tartışma
8 Mühendislik jeolojisinde bölgeleme kavramı önlem, işlem, yöntem, yönetim kavramları 8. Hafta Sunumu+ video+tartışma
9 Destekleme, sağlamlaştırma, iyileştirme kavramları 9. Hafta Sunumu+ video+tartışma
10 Test, deney, ölçme, izleme, denetim, değerlendirme kavramları - Güvenlik sayıları ve arazi ölçme değerlendirme sıklıkları 10. Hafta Sunumu+ video+tartışma
11 Tünelcilik 1 kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme 11. Hafta Sunumu+ video+tartışma
12 Tünelcilik 2 kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme 12. Hafta Sunumu+ video+tartışma
13 Tünelcilik 3 kavramlar, örnekler, gözlem, ölçme izleme, değerlendirme 13. Hafta Sunumu+ video+tartışma
14 Özet ve tartışma 14. Hafta Sunumu+tartışma
Kaynaklar
Ders Notu Mehmet Dinçer Köksal, Mühendislik Jeolojisinde planlama ve projelendirme Ders Notları (haftalık elektronik)
Ders Kaynakları 1. Kemal Erguvanlı, Mühendislik Jeolojisi, 1982, İTÜ yayınları, İstanbul
2. Reşat Ulusay, Pratik Jeoteknik Bilgiler,1989, Teknomad, Ankara
3. Reşat Ulusay, Harun Sönmez, Kaya Kütlelerinin Mühendislik Özellikleri, 2007 JMO, Ankara
4. Mahir Vardar, Planlama ve Projelendirmede Mühendislik Jeolojisi Yüksek Lisans Ders Notları 1996, İTU, (yayımlanmamış)
5. Mahir Vardar, Galeri ve tünel kazılarında sondaj kullanımı ve gelişmeler, 2008, YMGV semineri.
6. Mahir Vardar, The new concept fort he definition of the safety factor in engineering geological and rock mechanical problems, 1989, Congressa Internazionale di Geoingegneria, Torino.
7. Knill, J,. 2003. Core values: The first HansCloos lecture. Bulletin of the Engineering Geology and the Environment, 62
(1), 1-34.
8. Köksal, M.Dinçer, Mühendislik Jeolojisinin Yeri, İlkeleri, Yöntemleri ve Kılavuzları Üzerine Bir Değerlendirme, 2007, JMO 60. Kurultay, Ankara
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 1 40 40
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 40 40
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6