Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zeminlerin İyileştirilmesi INM 539 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK
Dersi Verenler Prof.Dr. AŞKIN ÖZOCAK,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Kadir KOCAMAN, Arş.Gör. Mustafa ÖZSAĞIR, Arş.Gör. Eylem ARSLAN  

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Binaların temel mühendisliğinde ana prensip yapının yüzeysel, tekil ve tercihen kare ayaklar üzerine oturtulmasıdır. Tekil temellerin kullanılamadığı durumlarda yayılı temel seçeneğine başvurulabilir. Türkiye’de günümüzde yapı ağırlıklarının artması ile projeci mühendislerde eğilimin derin temellerin kullanımı yönünde olduğu gözlemlenmektedir. Oysa örneğin, kazık gibi pahalı bir seçeneğe başvurmadan önce birçok durumda zemini iyileştirerek yüzeysel temel seçeneğini sürdürebilmek olanağı değerlendirildiğinde önemli maliyet düşüşleri sağlanabildiği deneyimlerle görülmüştür. Bu derste bina temellerinin zemininde kullanılabilecek ekonomik ve Türkiye koşullarında uygulanabilir yöntemlere değinilecektir.

Dersin İçeriği

İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, uygulamaya gereksinim, yüzeysel işlemlerle iyileştirme, titreşimli yöntemlerle iyileştirme, dinamik konsolidasyon, önceden yükleme, drenler, enjeksiyon yöntemleri, derin karıştırma yöntemleri, iyileştirme işlemlerinin değerlendirilmesi, deprem bölgelerinde iyileştirme çalışmaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Zemin iyileştirme yöntemlerini sınıflandırır Anlatım, Tartışma, Performans Görevi,
2 Yüzeysel iyileştirme tekniklerini yorumlar Tartışma, Anlatım, Sözlü Sınav, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
3 Titreşimli iyileştirme yöntemlerini açıklar Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Ödev, Sözlü Sınav,
4 Taş kazığı tasarımı yapar Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Proje / Tasarım, Ödev, Performans Görevi,
5 Ön yükleme yöntemini planlar Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Proje / Tasarım, Ödev,
6 Kum dren ve yapay dren tasarımı yapar Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, Performans Görevi, Sınav,
7 Jet grout uygulaması tasarımı yapar Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Proje / Tasarım, Ödev,
8 Derin karıştırma yöntemlerini karşılaştırır Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
9 Zemin iyileştirme kontrol yöntemlerini değerlendirir Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Proje / Tasarım,
10 İyileştirmenin sayısal analizini simule eder Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Problem Çözme, Performans Görevi, Sınav, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanımlar, İyileştirme yöntemlerinin ayırımı, Uygulamaya gereksinim, İyileştirme/stabilizasyon yöntemlerine yaklaşım Hafta 1 ders notları
2 Yüzeysel işlemlerle iyileştirme, Önceden ıslatma, Vurmalı sıkıştırma, Hızlı darbeli sıkıştırma Hafta 2 ders notları
3 Titreşimli yöntemlerle iyileştirme, Titreşimli sıkıştırma, İttirmeli sıkıştırma, Taş kazığının sıvılaşmayı önlemede kullanımı Hafta 3 ders notları
4 Taş kazığında boyutlandırma Hafta 4 ders notları
5 Dinamik konsolidasyon, Önceden yükleme ile iyileştirme Hafta 5 ders notları
6 Basit yükleme, Aşırı yükleme (sürşarj), Aşırı yükleme düzeyinin hesaplanması Hafta 6 ders notları
7 Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Kum drenler Hafta 7 ders notları
8 Konsolidasyonun düşey drenlerle (akaçlama) hızlandırılması, Yapay drenler Hafta 8 ders notları
9 Konsolidasyonun emme uygulaması ile hızlandırılması Hafta 9 ders notları
10 İçitim (enjeksiyon) ile iyileştirme, Sızdırma enjeksiyonu, Telafi enjeksiyonu, Kayada enjeksiyon Hafta 10 ders notları
11 Jet enjeksiyonu (jet grout) ve tasarımı Hafta 11 ders notları
12 Derin karıştırma yöntemleri Hafta 12 ders notları
13 Zemin iyileştirmesinin kontrolü Hafta 13 ders notları
14 İyileştirmenin sayısal analizi Hafta 14 ders notları
Kaynaklar
Ders Notu

Özocak, A., Zeminlerin İyileştirilmesi Dersi Ders Notları

Ders Kaynakları

1) Önalp, A., Sert, S., (2006), Geoteknik Bilgisi III, Bina Temelleri, Birsen Yayınevi.
2) Van Impe, W.F., (1989), Soil Improvement Techniques and Their Evolution, 125s. Balkema, Rotterdam.
3) Bowles, J.E., (1996), Foundation Analysis and Design, 5.Edition, McGraw Hill Co., NewYork.
4) Coduto, D.P., (2001), Foundation Design, Prentice Hall.
5) Cernica, J.N., (1995), Geotechnical Engineering: Foundation Design, J. Wiley.
6) Das, B., (1990), Principles of Foundation Engineering, 2nd Ed., PWS-Kent.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 0 10 0
Proje / Tasarım 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6