Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Değişkenli Kontrol Sistemleri | EEM 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ UYAROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Aydın Mühürcü |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çok giriş/Çok çıkışlı dinamik sistemlere ilişkin temel kavramların verilmesi, Durum uzayı modellerinin incelenmesi, Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin kutup yerleştirme kavramlarının incelenmesi, Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin gözlemleyici tasarımı, Teorik bilgilerin fiziksek örneklere uygulaması, |
Dersin İçeriği | Genel bilgiler, Fiziksel sistem örnekleri, Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimi, Transfer işlevi ile Durum uzayı gösterimleri arasındaki ilişkiler, Durum denetlenebilirlik ve Durum Gözlenebilirlik kavramları , Dinamik durum geribesleme ve kutup yerleştirme , Gözlemleyiciler,Kalman filtreleme algoritması ile durum ve parametre kestirimi,Optimal kontrole giriş |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlere ilişkin temel kavramlar hakkında gerekli bilgiye sahip olmak, | ||
2 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemlerde durum uzayında modelleme ve analiz becerisini kazanmak, | ||
3 | Sistem dinamiğinin kontrolü için gerekli kutup yerleştirme tekniklerini öğrenmek ve kullanabilme yeteneğini kazanmak, | ||
4 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için gözlemleyici kavramını öğrenmek ve gözlemleyici tasarımı tekniklerini kullanabilme becerisini kazanmak, | ||
5 | Çok giriş/Çok çıkışlı sistemler için kararlılık yöntemlerini öğrenmek. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Bilgiler, Fiziksel sistem örnekleri | |
2 | Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimim | |
3 | Çok değişkenli kontrol sistemlerinin değişik gösterim biçimleri: Transfer Fonksiyonu gösterimi, durum uzayı gösterimim | |
4 | Transfer işlevi ile Durum uzayı gösterimleri arasındaki ilişki | |
5 | Durum denetlenebilirlik ve Durum Gözlenebilirlik kavramları | |
6 | Dualite ilişkisi | |
7 | Durum geribesleme ile kutup yerleştirme | |
8 | Durum geribesleme ile kutup yerleştirme | |
9 | Tam mertebeli Gözlemleyiciler | |
10 | İndirgenmiş mertebeli gözlemleyiciler | |
11 | İndirgenmiş mertebeli gözlemleyiciler | |
12 | Kalman filtreleme algoritması ile durum kestirimi | |
13 | Kalman filtreleme algoritması ile durum kestirimi | |
14 | Optimal Kontrole giriş |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Thomas Kailath, Linear Systems, Prentice-Hall, 1980, London 2. Paul M De Russo, Rob. J. Roy, Charles M Close, State Variables for Engineers, John wiley & Sons inc., 1965 Newyork. 3. Richard R. Dorf, Modern Control Theory, Addison-wesley Publishing Company, 1992, NewYork. 4. Charles L. Phillips, Rojce D. Harbor, Feedback Control systems, Prentice-Hall, 1988 London 5. Chi-Tsong Chen, Linear System Theory and Design, 1984 NewYork 6. Charles L. Phillips, Rojce D. Harbor, Feedback Control systems, Prentice-Hall, 1988 London |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 4 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Ödev | 4 |
3. Ödev | 4 |
4. Ödev | 4 |
5. Ödev | 4 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 190 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |