Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ayrık Kontrol Sistemlerinin Tasarımı | EEM 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Lisans derslerinden dijital kontrol dersini almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ayrık kontrol sistem tasarımının amacı sayısal kontrol tabanlı sistemlerin modellenmesi, analiz edilmesi ve belirlenmiş olan performans kurallarına göre sayısal tabanlı kontrol kurallarının elde edilmesi ve tasarımdır. Tasarımların transfer fonksiyonu ve durum uzayında yapılabilmesi için bilgi ve uygulama yeteneklerinin geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Ayrık zamanda PID kontrolör ve durum uzayında ayrık zaman kutup atama tasarımı yeteneğinin üzerine ileri kontrol teknik ve yöntemlerinin anlatılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ayrık-zaman sistemlerin modellenmesi, analiz ve sentezi | Benzetim, Problem Çözme, | Sınav, |
2 | Ayrık-zaman dinamik kontrolcü tasarım | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Durum gözlemleyici ve durum-uzayında kontrolör tasarımı | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav, |
4 | Polynomial approach and Controller design | Anlatım, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ayrık-zaman kontrol sistemlerine giriş ve z-dönüşümü | |
2 | Kapalı-çevrim kontrol sisteminin z-düzleminde kararlılık analizi | |
3 | Yer-eğrisine dayalı tasarım | |
4 | Frekans-cevaba dayalı tasarım metodu | |
5 | Analitik tasarım metodu | |
6 | Ayrık-zaman sistemlerin durum uzay gösterilimi | |
7 | Sürekli-zaman durum denklemlerinin ayrıklaştırılması | |
8 | Kontroledilebilirlik | |
9 | Gözlenebilirlik | |
10 | Durum gözlemleyicileri | |
11 | Kutup yerleştirme ile tasarım | |
12 | Diophantine denlemi | |
13 | Kontrol sistem tasarımına polinomal yaklaşım | |
14 | Optimal kontrole giriş |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 19_04_2022 Tarihli Ders DOKUMANI | 19_04_2022 Tarihli Ders DOKUMANI | 0,92 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |