Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cebirsel Sayılar Teorisi II MAT 568 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. REFİK KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Cebirsel Sayılar Teorisi I adlı derste temeli atılan konu burada sürdürülecek ve cebirsel sayıların uygulamaları Bachet-Mordell Diophantine denklemi ele alınarak incelenecektir.

Dersin İçeriği

Cebirsel tamsayılar, Sayı cisimleri, Normlar ve diskriminantlar, Modüller, İdealler ve Z-modül olarak idealler, Kalan sınıfları, Kısaltma kuralı, İdeallerin bölünebilirliği, Asallara parçalama, Esas ideal testleri, Sınıf grubu, Sınıf sayısının sonluluğu, Sınıf gruplarının hesaplanması, Bachet-Mordel denklemi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cebirsel sayılar halkasında ideallerin asal ideallere parçalanmasını öğrenir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 İdeallerin asal ideallerin çarpımı olarak yazılmasını öğrendikten sonra bunu Pell denklemlerinin çözümünde uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Sınıf sayısını hesaplar, bunu Pell denklemlerinin çözümünde kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cebirsel tamsayılar
2 Sayı cisimleri
3 Normlar ve diskriminantlar
4 Modüller
5 İdealler ve Z-modül olarak idealler
6 Kalan sınıfları
7 Kalan sınıfları
8 Kısaltma kuralı
9 İdeallerin bölünebilirliği
10 Asallara parçalama
11 Esas ideal testleri
12 Sınıf grubu ve sınıf sayısının sonluluğu
13 Sınıf gruplarının hesaplanması
14 Bachet-Mordell denklemi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Ian Stewart and David Tall, Algebraic Number Theory and Fermats Last Theorem, A K Peters, Ltd., 2002.
2. Şaban Alaca and Kenneth S. Williams, Introductory Algebraic Number Theory, Cambridge University Press, 2004.
3. Algebraic Number Theory, Franz Lemmermeyer, http://www.fen.bilkent.edu.tr/~franz/ant-st.pdf
4. Algebraic Number Theory, Samir Siksek, http://www.warwick.ac.uk/~maseap/teaching/ant/antnotes.pdf

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
2 Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. X
3 Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. X
4 Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. X
5 Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. X
6 Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar. X
7 Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır. X
8 Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir. X
9 Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır. X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
11 Çalıştığı alandaki verilerin toplanması, aktarılması ya da bir yayın oluşturulması aşamalarında bilimsel ve kültürel etik değerlerini göz önüne alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Final 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 40 40
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6