Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Fonksiyonel Analiz -II MAT 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Lineer Fonksiyonel Analiz I dersinin alınmış olması tavsiye edilir

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. METİN BAŞARIR
Dersi Verenler Prof.Dr. METİN BAŞARIR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Banach Cebirleri, Hilbert Uzayları Dual operatörler kavramlarını anlamak. Dual operatör, Adjoint operatör, simetrik operatör ve self-adjoint operatör, Unitary operatör, Cayley Dönüşümü, Kapalı Bölge teoreminin kavranması.

Dersin İçeriği

Banach Cebirleri ( Cebir ve Banach cebiri, Homomorfizm and izomorfizm, spektrum ve Gelfand-Mazur teoremi, Gelfand gösterim teoremi) , Hilbert Uzayları ( İç çarpım ve Hilbert uzayları, ortonormal kümeler, bir Hilbert uzayın dual uzayı) Dual operatörler ( dual operatör, Adjoint operatör, simetrik operatör ve self-adjoint operatör, Unitary operatör, Cayley Dönüşümü, Kapalı Bölge teoremi)

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Banach Cebirleri ve çeşitlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
2 Hilbert Uzaylarını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Dual operatörleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
4 Adjoint operatör, simetrik operatör ve self-adjoint operatör, Unitary operatörleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
5 Cayley Dönüşümünü, Kapalı Bölge teoremini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Fonksiyonel analizin temel teoremlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cebir ve Banach cebiri [2] Sayfa 123-126
2 Homomorfizm and izomorfizm, spektrum [2] Sayfa 126-147
3 Gelfand-Mazur teoremi, Gelfand gösterim teoremi [2] Sayfa 147-159
4 İç çarpım ve Hilbert uzayları, [2] Sayfa 159-167
5 ortonormal kümeler, bir Hilbert uzayın dual uzayı [2] Sayfa 167-169
6 Dual operatörler [2] Sayfa 169-190
7 lineer uzaylar, altuzaylar, boyut, bölüm uzayları, konveks kümeler , lineer metrik uzaylar [2] Sayfa 191-204
8 Adjoint operatör, simetrik operatör [2] Sayfa 205-222
9 Ara sınav
10 self-adjoint operatör, Unitary operatör [2] Sayfa 223-227
11 Cayley Dönüşümü 2] Sayfa 228-238
12 Banach-Steinhaus teoremi, açık dönüşüm ve kapalı grafik teoremi [2] Sayfa 238-248
13 Hahn-Banach genişleme teoremi [2] Sayfa 249-269
14 Kapalı Bölge teoremi [2] Sayfa 269-275
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Musayev, Binali; Fonksiyonel Analiz, Balcı Yayınları, 2000, İstanbul

Ders Kaynakları

[2] Maddox,I.J.; Elements of Functional Analysis, Cambridge Un.Press,1970,London.
[3] Şuhubi, Erdoğan; Fonksiyonel Analiz, İTÜ Vakfı, 2001, İstanbul
[4] Naylor, Arch; Linear Operator Theory in Engineering and Science, Springer-Verlag, 1982.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
2 Alanıyla ilgili güncel yayınları takip eder, problemler ortaya koyar. X
3 Matematik lisans programıyla ilgili disiplinler arasındaki bağlantıları kavrar. X
4 Edindiği tecrübe ve bilgiyi, alanı dışındaki konularla ilişkilendirerek yeni bilgiler oluşturur. X
5 Karşılaştığı problemleri analiz ederek, çözüme ulaşmak için farklı ispat yöntemleri kullanır. X
6 Alanıyla ilgili çözülmesi gereken soruları tespit eder, gerektiğinde liderlik yapar. X
7 Farklı disiplinlerde yürütülen çalışmalarda, kendi alanına özgü dinamikleri uygulayarak takım çalışmasında bilgilerini aktarır. X
8 Matematik lisans eğitimi boyunca edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, eksiklerini giderir ve güncel konular üzerine yönlenir. X
9 Bir yabancı dili yazılı ve sözlü olarak iletişim kurabilecek düzeyde bilir, matematik terminolojisine hakim olacak ve kaynak araştırması yapacak şekilde yabancı dil bilgisini kullanır. X
10 Lisansta öğrendiği bilgileri geliştirerek matematikte veya uygulama alanlarında uzmanlık düzeyinde kendini geliştirir X
11 Çalıştığı alandaki verilerin toplanması, aktarılması ya da bir yayın oluşturulması aşamalarında bilimsel ve kültürel etik değerlerini göz önüne alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 20
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 2 10 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6