Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Laboratuvar Teknikleri ve Güvenliği | KIM 599 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT TEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT TEKER, |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. Mustafa Şahin Dündar, Prof.Dr. Salih Zeki Yıldız, Prof.Dr. Mustafa Küçükislamoğlu, Doç.Dr. Kudret Yıldırım |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Yüksek lisans ve Doktora öğrenimi sırasında laboratuvar uygulamalarında bilinen tekniklerin geliştirilmesi ve laboratuvar güvenliği açısından, üst düzey bilgilerle laboratuvar çalışmalarını güvenli hale getirilmesinin öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Laboratuvarda çalışma kurallarının öğrenilmesi, Kullanılan kimyasalların sağlık yönünden tehlikeleri, Solventlerin yanıcılık patlayıcılık limitleri, iş güvenliği yönünden kimyasallara ait güvenlik sembolleri, MSDS tanımları, kullanımı , laboratuvar yangınları, tehlike anında uygulanacak işlemler, deneysel çalışma sonrasında oluşan kimyasal atıkların bertaraf edilmesi, Kimyasalların depolanması, laboratuvarda çalışma yönünden alınacak güvenlik önlemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvarda Güvenlik İlkeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Acil Müdahale, İlk Yardım | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Malzeme Güvenlik Bilgi Formu | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav, |
4 | Zehirli, Yanıcı, Patlayıcı Kimyasallar | Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Yangın Kimyası, Yangın sınıflandırması, Söndürme Yöntemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Yangına Karşı Alınacak Önlemler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
7 | Risk değerlendirme ve Kimyasal Atık Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvar Güvenlik İlkeleri, Etik ve Uygulamaları, | |
2 | Yeşil Kimya, | |
3 | Acil Müdahale, Kimya Laboratuvarlarında İlk Yardım | |
4 | Laboratuvar Tehlikelerin Öğrenilmesi,Güvenlik İşaretleri, Semboller ve Etiketler | |
5 | Malzeme Güvenlik Bilgi Formu (MSDS) | |
6 | Sınıflandırma Ve EtiketlenmeKonusunda Küresel Uyumlaştırılmış Sistem | |
7 | Zehirli Maddeler Ve Biyolojik Ajanlar: Kimyasal Hijyen | |
8 | Yanıcı ve parlayıcı kimyasallar (LEL ve UEL) | |
9 | ARASINAV | |
10 | Yangın ve Patlama Kimyası | |
11 | Yangın Sınıflandırılması ve Söndürme Yöntemleri | |
12 | YAngına Karşı Alınacak Güvenlik Önlemleri | |
13 | Risk Değerlendirmesi | |
14 | Kimyasal Yönetimi: Denetimleri, Depolama, Atıklar ve Güvenlik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Murat TEKER,Yangın Kimyası Ders Notları, Kimyasal Risk Etmenleri Ders Notlar, İş güvenliği Ders Notları, Laboratuvar Güvenliği, Kimya Mühendisliği Bölümü, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi |
Ders Kaynakları | Robert H. Hill, David Finster, Laboratory Safety for Chemistry Students A. Keith Furr, "CRC Handbook of Laboratory Safety, 5th Edition" R. Craig Schroll, "Industrıal Fıre Protectıon Handbook" 2002 by CRC Press LLC, ISBN 1-58716-058-7 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |