Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Türlenme ve Fraksiyonlama | KIM 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN ALTUNDAĞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN ALTUNDAĞ, |
Dersin Yardımcıları | Kimya Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Birçok endüstriyel işlemde eser elementlerin, çevresel ve biyolojik sistemler üzerindeki etkisini değerlendirmek için yalnızca toplam element konsantrasyonunu belirlemek yeterli değildir. Bir element farklı zehirlilik, biyoalınabilirlik ve reaksiyona girme eğilimli farklı türleri oluşabilir. |
Dersin İçeriği | Kimyasal türlenmenin tanımı; eser element türlenme ve ayırma analizleri; doğal sularda zehirlilik için eser element türlenmesi ve bunlarla ilişkileri; sulu örneklerde eser element türlenmesi için fizikokimyasal ayırma metotları; sularda eser element türlenmesi için elektrokimyasal teknikler; eser element türlenme çalışmaları için HPLC ve GC uygulamaları; sedimentte ve biyolojik sistemlerde eser element türlenmesinin uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal türlenmenin önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Eser element türlenme ve ayırma analizlerini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Sulu örneklerde eser element türlenmesi için ayırma metotlarını uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Eser element türlenme çalışmaları için entrümental analiz cihazlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | Doğal sularda zehirlilik için eser element türlenmesi ve bunlarla ilişkilerini ifade eder | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | Çeşitli numunelerde eser element türlenmesi çalışmalarını uygular. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kimyasal türlenmeye giriş | Sayfa: 1-2 |
2 | Kimyasal türlenmenin önemi ve eser elementlerin türlenme basamakları | Sayfa: 3-10 |
3 | Türlenme analizi için örneklerin toplanması, hazırlanması ve depolanması | Sayfa: 11-25 |
4 | Eser element türlenme analizleri | Sayfa: 26-30 |
5 | Doğal sularda zehirlilik için eser element türlenmesi | Sayfa: 31-35 |
6 | Doğal sularda biyoalınabilirlik için eser element türlenmesi | Sayfa: 36-42 |
7 | Sulu örneklerde eser element türlenmesi için fizikokimyasal ayırma metotları | Sayfa: 43-76 |
8 | Ara sınav | |
9 | Sularda eser element türlenmesi için elektrokimyasal teknikler | Sayfa:77-116 |
10 | Eser element türlenmesi için matematiksel modelleme | Sayfa: 117-184 |
11 | Eser element türlenme çalışmaları ve HPLC uygulamaları | Sayfa: 185-218 |
12 | Eser element türlenmesi ve GC uygulamaları | Sayfa: 219-244 |
13 | Sedimentte eser element türlenmesi | Sayfa: 245-318 |
14 | Biyolojik sistemlerde eser element türlenmesi | Sayfa: 319-338 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1) Graeme E. Batley, Trace Element Speciation: Analytical Methods and Problems, 1989. 2) Philippe Quevauviller, Method Performance Studies for Speciation Analysis, 1998. |
Ders Kaynakları | 3) Edited by L. Ebdon, L. Pitts, R. Cornelis, H. Crews, O.F.X. Donard and Ph. Quevauviller, Trace Element Speciation for Environment, Food and Health, 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |