Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kimyasal Türlenme ve Fraksiyonlama KIM 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ALTUNDAĞ
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN ALTUNDAĞ,
Dersin Yardımcıları

Kimya Bölümü Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Birçok endüstriyel işlemde eser elementlerin, çevresel ve biyolojik sistemler üzerindeki etkisini değerlendirmek için yalnızca toplam element konsantrasyonunu belirlemek yeterli değildir. Bir element farklı zehirlilik, biyoalınabilirlik ve reaksiyona girme eğilimli farklı türleri oluşabilir. 

Dersin İçeriği

Kimyasal türlenmenin tanımı; eser element türlenme ve ayırma analizleri; doğal sularda zehirlilik için eser element türlenmesi ve bunlarla ilişkileri; sulu örneklerde eser element türlenmesi için fizikokimyasal ayırma metotları; sularda eser element türlenmesi için elektrokimyasal teknikler; eser element türlenme çalışmaları için HPLC ve GC uygulamaları; sedimentte ve biyolojik sistemlerde eser element türlenmesinin uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kimyasal türlenmenin önemini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Eser element türlenme ve ayırma analizlerini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Sulu örneklerde eser element türlenmesi için ayırma metotlarını uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Eser element türlenme çalışmaları için entrümental analiz cihazlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Doğal sularda zehirlilik için eser element türlenmesi ve bunlarla ilişkilerini ifade eder Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Sınav, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
6 Çeşitli numunelerde eser element türlenmesi çalışmalarını uygular. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kimyasal türlenmeye giriş Sayfa: 1-2
2 Kimyasal türlenmenin önemi ve eser elementlerin türlenme basamakları Sayfa: 3-10
3 Türlenme analizi için örneklerin toplanması, hazırlanması ve depolanması Sayfa: 11-25
4 Eser element türlenme analizleri Sayfa: 26-30
5 Doğal sularda zehirlilik için eser element türlenmesi Sayfa: 31-35
6 Doğal sularda biyoalınabilirlik için eser element türlenmesi Sayfa: 36-42
7 Sulu örneklerde eser element türlenmesi için fizikokimyasal ayırma metotları Sayfa: 43-76
8 Ara sınav
9 Sularda eser element türlenmesi için elektrokimyasal teknikler Sayfa:77-116
10 Eser element türlenmesi için matematiksel modelleme Sayfa: 117-184
11 Eser element türlenme çalışmaları ve HPLC uygulamaları Sayfa: 185-218
12 Eser element türlenmesi ve GC uygulamaları Sayfa: 219-244
13 Sedimentte eser element türlenmesi Sayfa: 245-318
14 Biyolojik sistemlerde eser element türlenmesi Sayfa: 319-338
Kaynaklar
Ders Notu

1) Graeme E. Batley, Trace Element Speciation: Analytical Methods and Problems, 1989.

2) Philippe Quevauviller, Method Performance Studies for Speciation Analysis, 1998.

Ders Kaynakları

3) Edited by L. Ebdon, L. Pitts, R. Cornelis, H. Crews, O.F.X. Donard and Ph. Quevauviller, Trace Element Speciation for Environment, Food and Health, 2001.
4) Cornelis, R. (Editor in Chief), Caruso, J., Crews, H., and Heumann, K. (Associate Editors), Handbook of Elemental Speciation techniques and Methodology, 2003.
5) Aras, N.K., Ataman, O.Y., Trace Element Analysis of Food and Diet, Published by The Royal Society of Chemistry, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6