Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Koordinasyon Kimyası KIM 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN KARACA
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜSEYİN KARACA,
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilere Koordinasyon Bileşiklerini ve bu bileşiklerdeki bağ türlerini, hibritleşmelerini ve geometrik yapılarını tanıtmak.
Dersin İçeriği Koordinasyon bileşiklerinin tarihçesi ve adlandırılması; Kovalent bağ ve hibritleşme; Etkin atom numarası ve valans bağ teorisi; Elektrostatik ve kristal alan teorileri; Kristal alan teorisiyle açıklanabilen başka özellikler; Moleküler orbital teorisi; Moleküler orbital teorisi ve d-orbitalleri; Geçiş elementleri komplekslerinin magnetik özellikleri; Koordinasyon sayıları; Koordinasyon bileşiklerinde izomeri; Koordinasyon bileşiklerinin sınıflandırılması; Russel-Saunders etkileşimi ve Racah parametreleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Koordinasyon Bileşiklerinin adlandırılması ve bağ yapılarının öğrenilmesi, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Sınav,
2 Koordinasyon bileşiklerinin elektronik özellikleri ve bunların fizizksel özelliklerini oluşturan alt yapılarının belirlenlemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Komplekslerde izomeri ve geometrik yapılarının öğrenilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Koordinasyon bileşiklerinin tarihçesi ve adlandırılması [1] Sayfa 2-24
2 Kovalent bağ ve hibritleşme [1] Sayfa 25-36
3 Etkin atom numarası ve valans bağ teorisi [1] Sayfa 37-57
4 Elektrostatik ve kristal alan teorileri [1] Sayfa 59-79
5 Kristal alan teorisiyle açıklanabilen başka özellikler [1] Sayfa 79-108
6 Moleküler orbital teorisi [1] Sayfa 109-140
7 Moleküler orbital teorisi ve d-orbitalleri [1] Sayfa 141-168
8 Geçiş elementleri komplekslerinin magnetik özellikleri [1] Sayfa 175-210
9 ARASINAV
10 Koordinasyon sayıları [1] Sayfa 211-228
11 Koordinasyon bileşiklerinde izomeri [1] Sayfa 229-250
12 Koordinasyon bileşiklerinin sınıflandırılması [1] Sayfa 251-258
13 Russel-Saunders etkileşimi ve Racah parametreleri [1] Sayfa 259-304
14 Örnek Problem Çözümü
Kaynaklar
Ders Notu [1] Gündüz T., Koordinasyon Kimyası, Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1998.
Ders Kaynakları [2] Özkar S., Anorganik Kimya, Gazi Kitabevi, Ankara, 2005.
[3] Shriver D.F., Atkins P.W., Langford C.H., Inorganic Chemistry, Oxford University Press, 1990.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular.
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir.
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6