Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kimyasal Sensörler KIM 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kimyasal sensörlerin sınıflandırılmalarının, çalışma prensiplerinin ve mekanizmalarının, kullanıldığı alanların ve gelecekte kullanılabilecek alanların öğrenilmesi.
Dersin İçeriği Sensör ve kimyasal sensor kavramı; Kimyasal sensörlerin gelişimi ve kavramları: Transduser, seçicilik, ölçüm sınırı, hassaslık, sürekli ölçüm, bakım, ömrü vb özellikler; Kimyasal sensorlerin sınıflandırılması; Elektrokimyasal sensorler: Potansiyometrik kimyasal sensörler, voltametrik kimyasal sensörler; yerıiletken kimyasal sensörler, iletkenlik kimyasal sensörleri (Biyokimyasal sensörler), Fiber-optik kimyasal sensörler; Kalorimetrik kimyasal sensörler; Piezoelektrik sensörler (Quartz Mikro teraziler) ; Alan etkili iyon seçici elektrotlar, Gaz sensörleri; akıllı sensörler; Kullanım alanları; Sağlık, kimya, çevre, endüstriyel üretim, güncel toplum hayatında uygulama alanları, potansiyel uygulama alanları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kimyasal sensörlerin tanımı genel özelliklerini ve sınıflandırılmasını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Herhangi bir kimyasal sensörün çalışma mekanizmasını kavrayabilir ve başkalarına aktarabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Kimyasal sensörlerin yapımında kullanılan malzemeleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Herhangi bir ölçüm için gerekli kimyasal sensörü araştırabilir ve tavsiye edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Kimyasal sensörlerin performanslarını karşılaştırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Güncel ve gelecekte kullanım alanlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sensör ve kimyasal sensor kavramı; Kimyasal sensörlerin gelişimi ve özellikleri [1] Sayfa 1-4
2 Transduser, seçicilik, ölçüm sınırı, hassaslık, sürekli ölçüm, bakım, ömrü vb özellikler [1] Sayfa 5-10
3 Kimyasal sensorlerin sınıflandırılması [1] Sayfa 11-12
4 Elektrokimyasal sensorler: Potansiyometrik kimyasal sensörler [1] Sayfa 13-40
5 Voltametrik kimyasal sensörler [1] Sayfa 44-51
6 Yerıiletken ve iletkenliğe dayalı kimyasal sensörler, [1] Sayfa 52-53
7 MIDTERM
8 Fiber-optik kimyasal sensörler; Biyokimyasal sensörler [1] Sayfa 54-63
9 Kalorimetrik kimyasal sensörler [1] Sayfa 64-66
10 Piezoelektrik sensörler (Quartz mikro teraziler) [1] Sayfa 67-70
11 Alan etkili iyon seçici elektrotlar [1] Sayfa 41-43
12 Gaz sensörleri [1] Sayfa 54-55
13 Akıllı sensörler [1] Sayfa 70-73
14 Kullanım alanları: Sağlık, kimya, çevre, endüstriyel üretim, güncel toplum hayatında uygulama alanları vb, potansiyel uygulama alanları [1] Sayfa 74-75
Kaynaklar
Ders Notu [1] M. Gülfen Kimyasal Sensörler Ders Notları 2014
Ders Kaynakları [2] Cattrall, W. Robert, Chemical sensors, Oxford University Press Inc. New York, 1997
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6