Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Giyim Kuşam Süslenme THO 419 7 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EDA ERTURAL
Dersi Verenler Öğr.Gör. EDA ERTURAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Geleneksel giyim kuşamı tanımasını ve yorumlamasını sağlamak, coğrafik, kültürel, dini, sosyolojik ve ekonomik açılardan geleneksel giyim kuşam ve süslenmedeki çeşitliliği anlamasını sağlamak

Dersin İçeriği

Giyim kuşamın kökeni, tarihsel gelişimi, tanımı ve önemi; zeybek, horon, halay, bar, karşılama ve kaşık bölgelerinde geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi ve bu bölgelerin giyim kuşam benzerlik ve farklılıklarının karşılaştırılması; geleneksel giyim kuşam süslenme uygulamaları, geleneksel kostümlerin sahne uygulamaları için tasarlanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gelenek içinde giyim kuşam süslenme kavramlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Geleneksel giyim kuşam süslenmenin farklı yörelerdeki özelliklerini karşılaştırır ve açıklar. Anlatım, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Giyim kuşam süslenmeyle ilgili terminolojiyi anlar ve açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
4 Giyim kuşam süslenme ile ilgili sahneye yönelik tasarımlar yapar Anlatım, Gösteri, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giyim kuşamın kökeni, tarihsel gelişimi
2 Halk kültürü çerçevesinde geleneksel giyim kuşam tanımı ve önemi
3 Geleneksel giyim kuşamla ilgili çalışmalar
4 Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Ağır Zeybekler
5 Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Kıvrak Zeybekler
6 Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Horon
7 Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Halay
8 Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Bar
9 Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Karşılama, Hora
10 Geleneksel giyim kuşam süslenme ve terminolojisi: Kaşık Bölgesi
11 Farklı yörelerden kadın ve erkek başlarını giydirme/bağlama uygulamaları
12 Yörelere göre geleneksel giysileri karşılaştırılması, benzerliklerin ve farklılıkların anlatımı
13 Geleneksel kostümlerin sahne performansları için tasarlanması
14 Genel tekrar ve tartışma
Kaynaklar
Ders Notu

Koçu, R. Ekrem; Giyim Kuşam Sözlüğü; Sümerbank Yayınları, Ankara 1964

Erden, Attila; Anadolu Giysi Kültürü, Dumat Ofset, Ankara 1998

Tansuğ, Sabiha; Anadolu Giyim Kültürü, Sabancı Vakfı / Kültür Bakanlığı İstanbul 2006

Tansuğ, Sabiha; Türk Giyimi, Apa Ofset, İstanbul 1985

Ders Kaynakları

Osman Hamdi Bey, de Launay, Marie; 1873 Yıllarında Türkiye’de Halk Giysileri, Elbise-i Osmaniyye; Çeviren: Erol Üyepazarcı,  Sabancı Üniversitesi, İstanbul 1999.

Brindesi, Giovanni Jean; Elbise-i Atika Osmanlı Kıyafetleri, Hazırlayanlar: H. Ahmet Aslantürk, M. Mert Sunar, Metamorfoz Yayınları, İstanbul 2013.

Sevin, Nureddin, On Üç Asırlık Türk Kıyafet Tarihine Bir Bakış, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1990

Gürtuna, Sevgi; Osmanlı Kadın Giysileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1999

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır.
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Proje / Tasarım 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 4 4
Final 1 6 6
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,44
Dersin AKTS Kredisi 3