Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dans Antropolojisi THO 403 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EDA ERTURAL
Dersi Verenler Öğr.Gör. EDA ERTURAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Antropoloji’nin temel kavramları ile dansı ilişkilendirme, kültür içinde dansı konumlandırma, farklı tarihsel dönem ve toplumsal yapılarda dansı analiz etme, toplumsal/kültürel analiz için dansı kullanma.

Dersin İçeriği

Antropoloji, kültür ve dans tanımı, dans ve oyun ayrımı, dansın kültürel işlevi, farklı tarihsel dönem ve toplumsal yapılarda dans, İnsan ve toplum araştırmalarında dansın yeri ve önemi, dans antropolojisi, dans etnolojisi, etnokoreoloji ayrımı, Türkiye ve Dünya’da yapılan dans antropolojisi çalışmaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dans kavramını tanımlar, antropoloji ile ilişkisini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Dansın kültürel işlevini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Dans Antropolojisi, Dans etnolojisi ve Etnokoreoloji’nin çalışma alanlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Insan ve toplum araştırmalarında dansın yeri ve önemini belirtir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Antropoloji tanımı ve tarihsel temelleri, Antropoloji'nin alt dalları
2 Kültürel Antropoloji, insan ve kültür, kültüre ilişkin temel kavramlar
3 İletişim aracı olarak beden ve hareket
4 Bir bilim olarak dansın kapsamı
5 Oyun ve dans kavramları
6 İlkel Toplumlarda dans
7 Köleci Toplumlarda dans
8 Feodal Toplumlarında dans
9 Modern Sanayi Toplumlarında dans
10 Insan ve toplum araştırmalarında dansın yeri ve önemi
11 Dans antropolojisi, dans etnolojisi, etnokoreoloji ayrımı
12 Dünya’da dans antropolojisi çalışmaları
13 Türkiye’de dans antropolojisi çalışmaları
14 Genel Tekrar ve Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu

SARAN, Nephan, Antropoloji, İnkılap Kitapevi, İstanbul 1992; HAVILAND, William A. v.d., Kültürel Antropoloji, Kaknüs Yayınları, İstanbul 2008; TEZCAN, Mahmut, Kültürel Antropoloji, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991; HUIZINGA, Johan, Homo Ludens Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2006, AND, Metin; Oyun ve Bügü, Yapı Kredi Yayınları, 2003.

Ders Kaynakları

SPENCER, Paul (Editor), Society and the Dance, Cambridge University Press 1985; LANGE, Roderyk, The Nature of Dance, An Anthropological Perspective, Macdonald and Evans LTD, London 1975; PRITCHARD, Evans E.E., Sosyal Antropoloji, Birey Yayıncılık, İstanbul 1998, BARBA, Eugenio, SAVARESE, Nicola, Oyuncunun Gizli Sanatı Tiyatro Antropolojisi Sözlüğü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır.
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. X
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 2 5 10
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5