Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikroişlemciler EEM 304 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER, Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. İbrahim Mucuk

Arş. Gör. Selim İlhan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temel mikroişlemci ve mikrodenetleyici mimari yapısının, sayısal ölçme/kontrol/kumanda işlemlerinin gerçekleştirilmesi için gerekli olan gevre birimlerine (ADC, DAC, PWM, EEPROM, SPI, vb.) sahip gelişmiş bir mikrodenetleyici mimarisinin öğrenilmesi, mimariye dayalı adresleme yöntemlerini kullanarak makine dilinde programlama yeteneğinin geliştirilmesi, kesme kaynaklarının kullanılabilmesi, problem çözüm algoritmalarının geliştirilmesi yeteneklerinin kazandırılması, disiplinler arası ilişki içeren ilgili senaryoya göre karmaşık mühendislik problemlerin çözümünde donanımsal ve yazılımsal tasarımların/çözümlerin üretilmesi

Dersin İçeriği

Temel mikroişlemci mimarisi ve mikro program, Mikrodenetleyici (Intel-8051) mimarisi ve adresleme modları, Hafıza ve RAM yapıları, Port donanımı, Kesme kaynakları, alt ve kesme hizmet programları, Zamanlayıcı/Sayıcılar, Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve gevre birimleri  ADC, DAC, PWM, POR, TIC, EEPROM, vb., Asenkron/Senkron seri ve SPI haberleşme

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikroişlemci/Mikrodenetleyici (intel-8051) mimarisinin öğrenilmesi Anlatım, Ödev,
2 Dahili/Harici Hafıza ve RAM yapılarının öğrenilmesi Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Ödev,
3 Adresleme modları ve makine dilinin öğrenilmesi Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Gelişmiş mikrodenetleyici mimarisi ve gevre birimlerinin öğrenilmesi(ADUC841) Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Kesme kaynaklarının öğrenilmesi ve kullanabilme yeteneğinin geliştirilmesi Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemleri igin çözüm algoritmalarının geliştirme ve makine dilinde programlama yeteneğinin elde edilmesi Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Anlatım, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
7 Asenkron/Senkron seri ve SPI haberleşme yeteneklerinin geliştirilmesi Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mikroişlemciler ve Merkezi işlem Birim (CPU) Mimarisi
2 Mikrodenetleyici (Intel-8051 ) ve Gelimi Mikrodenetleyici mimarisi (ADUC841)
3 Özel Fonksiyon Kaydediciler ve dahili RAM ve Yiyin (Stack Pointer) yapıları
4 Adresleme modları
5 Fonksiyonlarına göre Assembly Komut Kümeleri
6 Makina dili yapısı ve programlama
7 Alt program ve yığın (Stack Pointer) işleyişi
8 Port yapıları ve fonksiyonları
9 Zamanlayıcı/Sayıcılar
10 Kesme kaynakları ve kesme hizmet programı
11 Analog-Dijital (ADC) çevre birimi ve modları
12 Dijital-Anaiog (DAC) çevre birimi ve modları
13 Darbe-genişlik modülasyon çevre birimi ve modları (PWM)
14 Asenkron/Senkron seri, SPI haberleşme ve modları (UART ve SPI yapısı )
Kaynaklar
Ders Notu

Mikroişlemciler Ders Notları

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5