Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kontrol Sistemleri Simülasyonu | MKM 463 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sistem Dinamiği ve Kontrol Dersinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | MATLAB yazılımı kullanılarak Kontrol Sistemlerinin Modellenmesi ve Simülasyonunun öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Giriş, Vektör ve Matris İşlemleri, Grafik Çizdirme, Matematik Model Oluşturma, Blok Diyagramı İndirgeme, Geçici ve Sürekli Rejim Cevabı, Kararlılık, SIMULINK Uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | MATLAB programı ile temel matematiksel işlemleri yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, |
2 | Bilgisayar desteği ile matematik model oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
3 | Oluşturduğu modellerin simülasyonunu gerçekleştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Geçici rejim cevaplarını oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
5 | Sürekli rejim cevaplarını oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
6 | SIMULINK ile modelleme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matlab ile temel matematiksel işlemler | |
2 | Basit kesirlere ayırma, sıfır ve pollerin bulunması | |
3 | Transfer fonksiyonları, fiziksel sistemlerin modellenmesi | |
4 | Durum uzayı modeli, durum uzayı modelinden trasnfer fonksiyonuna geçiş | |
5 | Blok diyagramlarının indirgenmesi | |
6 | Geçici cevap analizi, basamak cevabı | |
7 | Rampa ve impuls cevabı, değişik girişlerin cevabı | |
8 | PID kontrolör ve tasarımı | |
9 | Kontrol sistem tasarımı ve simulasyonu | |
10 | Kök-yer Eğrisi Analizi | |
11 | Kontrol Sistemlerinin Kararlılık Analizi | |
12 | Kontrol Sistemlerinin SIMULINK Ortamında Tasarlanması | |
13 | Kontrol Sistemlerinin SIMULINK Ortamında Tasarlanması | |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] İbrahim Yüksel, "MATLAB ile Mühendislik Sistemlerinin Analizi ve Çözümü", Dora Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Proje / Tasarım | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |