Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Manyetik+Em Prospeksiyon JFM 306 6 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Jeofizik Mühendisliği eğitiminde temel yöntemlerden olan manyetik ve elektromanyetik prospeksiyon konusunda öğrencinin bilgilenmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Manyetik yöntem ve temel teori, Manyetik birimler, Manyetik anomaliler, Manyetik ölçmeler ve manyetometreler, Arazi işlemleri ve veri düzgünleme, Manyetik haritalar, Özel ölçmeler, Havadan ve denizden manyetik araştırmalar, Manyetik anomalilerin yorumlanması, Gözlemsel yorumlama, Derinliğin anomali genişliğine etkisi, Manyetizasyon doğrultusunun etkisi, Derinliğin manyetik anomalilere etkisi, Jeofizik modeller, Derinlik hesaplamaları. Elektromanyetik kuram, Temel bağıntılar, Maxwell denklemleri, Manyetotellürik yöntem, Yapay kaynaklı elektromanyetik yöntem, Yatay halka elektromanyetik yöntem, Çok alçak frekanslı elektromanyetik yöntem, Geçici elektromanyetik yöntem, Yer radarı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, herhangi bir arazide manyetik ve elektromanyetik yöntemlerin uygulanmasının gerekli olup olmadığına karar verir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Öğrenciler, araştırmanın konusuna en uygun olan manyetik ve elektromanyetik yöntemlere karar verirler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Öğrenciler, manyetik ve elektromanyetik yöntemleri uygularlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Öğrenciler, araziden ölçülen verilere hesaplama yöntemlerini uygularlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Öğrenciler, sonuçları değerlendirir ve yorumlarlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye Aero-Manyetik Haritalarına Genel Bakış
2 Manyetik Verilerinin Değerlendirilmesi
3 Havadan Manyetik Anomalilerinin İncelenmesi
4 Skarn Zonunda Manyetik Çalışmalar
5 Amfora Atölyeleri Üzerinde Manyetik Çalışmalar
6 Manyetik Verilerin Hızlı ve Otomatik Yorumunda Werner Tekniği ve Yatay Türevleri
7 Terkedilmiş Kromit Maden Sahasının Manyetik Yöntemler ile incelenmesi
8 Türkiye’de Manyetotelürik Yöntem
9 Heyelan Lokasyonları Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik
10 GPR Metodu (Yer radarı) ve Kullanıldığı Alanlar
11 GPR Metodu ile Gömülü Boruların Araştırılması
12 GPR Metodu ile Arkeolojik Kalıntıların İncelenmesi
13 GPR Metodu ile Karayolu Üstyapı Tabaka Kalınlıklarının Tespiti
14 Manyetik ve GPR Yöntemleri ile yeraltı yapılarının tespiti
Kaynaklar
Ders Notu

Manyetik ve Elektromanyetik Yöntemler ile ilgili temel ve bilimsel makaleler (TMMOB Jeofizik Müh.Odası JEOFİZİK Dergisi dahil tüm Bilimsel Dergiler)

 

 

Ders Kaynakları

Ateş, A. 1995. Kırıkkale, Keskin ve Çevresinin Havadan Manyetik Anomalilerinin İncelenmesi. TMMOB. JFMO, Jeofizik 9-10, 35-40

 

Aydın, İ., Karat, H. İ. 1995. Türkiye Aeromanyetik Haritalarına Genel Bir Bakış, TMMOB, JFMO, Jeofizik 9-10, 41-44.

 

Aydın, İ. 1991. Manyetik Verilerin Hızlı ve Otomatik Yorumunda Werner Tekniği ve Yatay Türevleri. TMMOB JFMO, Jeofizik 5, 111-125.

 

Aydın, A., Gelişli, K. 1996. Sarıhan-Bayburt Skarn Zonunda Manyetik Çalışmalar, TMMOB, JFMO, Jeofizik Dergisi 10, 41-49.

 

Aydın, Z. Ö., Şeren, A., Babacan, A. E. ve Gelişli, K. 2017. Akçakale (Trabzon, Türkiye) İç Alanında Yer Altında Arkeolojik Kalıntı Olup Olmadığının Jeofizik Yöntemlerden Yer Radarı (GPR) ile Araştırılması, Uluslararası Katılımlı 6. Tarihi Yapıların Korunması ve Güçlendirilmesi Sempozyumu / 2-3-4 Kasım 2017, 599-607.

 

Breiner, S. 1973. Applications manual for portable magnetometers, Geometrics.

 

Demirci, B. B. 2012. Yer Radarı (GPR) Jeofizik Yöntemi ve Kullanıldığı Alanlar, MTA Doğal Kaynaklar ve Ekonomi Bülteni, 14, 56-64.

 

Demirel, S. 1995. İskenderun Körfezi manyetik verilerinin değerlendirilmesi, TMMOB, JFMO, Jeofizik 9-10, 45-50.

 

Drahor, M. G., Hesse, A., Kaya, M. A.1995. Sinop Amfora atölyeleri üzerinde manyetik çalışmalar. TMMOB, JFMO, Jeofizik Dergisi 9-10, 41-44.

Doğru, M., Büyüksaraç, A. ve diğ., 2017. Dünya Mirası Ahlat Selçuklu Mezarlığı ile Kümbetlerin Lidar ve Jeofizik Yöntemlerle Araştırılması, Yüzey ve Yüzeyaltı Yapı Modellemesi, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı: 6/1, 17-42.

 

Grant, F. S. and West, G.F. 1965. Interpretation Theory in Applied Geophysics, McGraw-Hill Book Company.

 

Gürer, A. 2007. Türkiye’de Manyetotelürik Yöntem: Tarihçesi ve Gelişimi, İstanbul Üniv. Müh. Fak. Yerbilimleri Dergisi, 20, 2, 51-62.

 

Kalyoncuoğlu, Ü. Y., Çelik, C., Öksüm, E. ve Çakmak, Ö. 2018. Terkedilmiş Kromit Maden Sahasının Gravite ve Manyetik Yöntemler ile Yeniden İşletile bilirliğinin Araştırılması, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi,

6, 4, 643-649.

 

Karcıoğlu, G., Alemdar, R. E. ve Evgi, L. 2019. İstanbul Avcılar Heyelanı Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik Modellerinin Kıyaslanması, HÜ., Yerbilimleri, 40, 2, 190-209.

 

Keary, P., Brooks, M. 1987. An Introduction to Geophysical Exploration, Blackwell Scientific Pub.

 

Kenar, Ö. 1998. Gravite ve Manyetik Prospeksiyon, KOÜ. Matbaası, İzmit.

 Kurt, B. B., Kadıoğlu, S. ve Ekincioğlu, E. E. 2009. Yer radarı yöntemi ile gömülü boruların konum, büyüklük ve fiziksel özellikleri ile belirlenmesi, HÜ, Yerbilimleri, 30, 1, 45–57.

 Özdemir, M. Manyetik Prospeksiyon, İ.Ü. Matbaası, İstanbul.

Serin, S., Saltan, M., Terzi, S. ve Bayrak, M. Ç. GPR ile Karayolu Üstyapı Tabaka Kalınlıklarının Tespiti; Isparta-Burdur Uygulaması, ISITES-2015 Valencia -Spain, 2289-2298.

 Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E., Keys, D.A. 1981. Applied Geophysics, Cambridge University Press.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4