Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mühendislik Jeolojisi JFM 210 4 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Jeolojinin mühendislik uygulamalarındaki anlamını, yerini ve önemini kavramak.

Dersin İçeriği

Kayaların mühendislik özellikleri, Zeminlerin fiziksel ve mekanik özellikleri, Kayaçların mühendislikteki sınıflandırılması, Süreksizlikler ve mühendislikte önemi, Kitle Hareketleri, Haritalar ve kullanımları, Baraj jeolojisi, Tünel jeolojisi, Temel jeolojisi, Kazılar ve kazıların sağlamlaştırılması, Yeraltı sularının mühendislik işlerine etkisi, Kent planlamasında mühendislik jeolojisi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mühendislik jeolojisinin ilgilendiği konuları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
2 Zeminlerin mühendislik özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
3 Mühendislik projelerinin yer seçiminde uygulanan jeolojik-jeoteknik çalışmaların önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
4 Süreksizliklerin mühendislik işlerine olan etkilerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav,
5
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mühendislik kavramı, Mühendislik Jeolojinin Doğuşu ve Gelişimi
2 Kaya ortamları
3 Zemin ortamları
4 Kayaçların Mühendislik Açısından Sınıflandırılması
5 Süreksizlikler ve Mühendislikte Önemi
6 Kütle Hareketleri
7 Temel Jeolojisi
8 Tünel Jeolojisi
9 Baraj Jeolojisi
10 Kazılar ve Kazıların Sağlamlaştırılması, İyileştirme, destekleme.
11 Mühendislik Jeolojisi Haritaları ve Kullanımları
12 Yeraltı sularının Mühendislik İşlerine Etkisi
13 Doğal tehlikeler, doğal afetler ve zarar azaltma kapsamında Mühendislik jeolojisi.
14 Kent Planlamasında Mühendislik Jeolojisi
Kaynaklar
Ders Notu

Mühendislik Jeolojisi, Prof. Dr. Kemal Erguvanlı, Seç Kitabevi, İstanbul, 1994.

Ders Kaynakları

Tarbuck, E. J., Lutgens, F. K., and Tasa, D., 2014. Earth, An Introduction to Physical Geology, Pearson, New Jersey, 876p. (Eleventh Edition)

Bell, F. G., 2007. Engineering Geology, Elsevier, 581p.

Manual, Integration of Earth Science Data to Spatial Planning, 2006, Publication of Republic of Turkey, Ministry of Public Works and Settlement, 166p.

Manual, Seismic Microzonation for Municipalities, 2004, Publication of Republic of Turkey, Ministry of Public Works and Settlement, 131p.

Waltham, T., 2009. Foundations of Engineering Geology, Spon Press, New York, 98 p. (Third Edition)

Twiss, R. J. and Moores, E. M., 2007. Structural Geology, W. H. Freeman & Company, New York, 736p.

Ulusay, R., 2010. Uygulamalı Jeoteknik Bilgiler, TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları:38, 458p.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 8 8
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5